- ProSound .iXBT.com
- Apogee Duet – профессиональный USB интерфейс, теперь и под Windows
- Максим Лядов
- Технические характеристики Apogee Duet
- Микрофонный предусилитель:
- Наушниковый усилитель:
- Измерения в RMAA
- Apogee duet для windows
- The Most Popular Audio Interfaces for Mac — Now Compatible with PC
- Availability
- *Windows 10 Compatibility for Apogee Products
- Customer Reviews
- WOW, just WOW
- Audio Nirvana.
- I love Apogee!
- Songs Recorded with Apogee Duet
- Legendary Sound Quality
- The Apogee Advantage
- Why Apogee Duet is the best choice for your studio
- A difference you will hear
- Pristine, next generation AD/DA converters
- Smooth, detailed world-class mic preamps
- Soft Limit – Protection from digital overs
ProSound .iXBT.com
Apogee Duet – профессиональный USB интерфейс, теперь и под Windows
Максим Лядов
Американский производитель Apogee Electronics является культовой маркой в области студийной аппаратуры. Компания десятки лет специализируется на студийных конверторах, то есть устройствах оцифровки и воспроизведения. Самым популярным продуктом из всех производимых компанией является USB интерфейс Apogee Duet. Причём, производитель специально подчёркивает, что Duet разработан и произведен в США, как и вся остальная продукция компании Apogee.
С момента премьеры в 2007 году Apogee Duet успел пережить пару существенных обновлений. В 2011 году, во втором переиздании, Duet 2, появился USB разъём (вместо Firewire), балансные выходы, независимый наушниковый выход. В 2013 году, в третьем издании оставлена аналоговая начинка, но заменен внутренний процессор, что позволило подключать iOS устройства и даже заряжать их во время подключения. Для iOS есть специальное управляющее приложение. Также добавился USB вход для подключения USB-MIDI клавиатуры или диджейского контроллера. И, наконец, в 2017 году компания представила поддержку драйверов Windows10. На момент написания данного обзора в 2019 году в магазинах интерфейс продаётся под простым названием Apogee Duet и поддерживает Mac OSX, Window 10 и iOS устройства.
Корпус Apogee Duet полностью металлический, состоит из двух отлитых из алюминия половинок. Большая ручка регулировки уровня также полностью металлическая. Внешний вид — один из лучших, если не самый лучший из существующих интерфейсов, очень гармонично дополняет любую технику Apple.
Duet может спокойно питаться от шины USB. Однако для работы с низкочувствительными наушниками или для подачи +48В фантомного питания рекомендуется подключить идущий в комплекте 15 Вт адаптер сети переменного тока.
На верхней панели внимание сразу же привлекает цветной OLED экранчик. Надо сказать, что на фотографии он выглядит ярким и сочным. В жизни цвета не такие яркие — мы думаем, что разработчики намеренно понизили яркость экрана, чтобы органические светодиоды не выгорали. Тем не менее, под любым углом показатели пикметров и режимов хорошо читаются — в этом заслуга технологии OLED. Два кружочка между экраном и поворотной ручкой громкости — это сенсорные кнопки. На них можно назначить разные функции из списка. По умолчанию левая кнопка очищает пики у пикметров, а правая — делает MUTE в колонках и наушниках. Нажатие на ручку громкости приводит к выбору канала регулировки. Шаг изменения уровня — 1 дБ.
Входные и выходные разъёмы вынесены на косичку. В теории существует ещё опциональный breakout box с XLR входными и выходными разъёмами.
Очень важной особенностью Apogee Duet является независимый выход на наушники. Можно назначить выход на мониторы на 1-2 канал, а выход на наушники на 3-4 канал. Это позволяет вывести отдельную фонограмму в уши исполнителю. Также это делает пригодным Apogee Duet для диджеинга.
Технические характеристики Apogee Duet
Микрофонный предусилитель:
- EIN: -128 дБ при 60 дБ гейне
- максимальный уровень: +20 dBu
- входной импеданс: 3 кОм
- максимальный уровень +14 dBu
- входной импеданс: >2 МОм
- максимальный уровень в режиме +4dBu: +20dBu
- максимальный уровень в режиме -10dBV: +6dBV
- входной импеданс: 5 кОм
- АЧХ 20 Гц — 20 кГц: > +/-0.2 дБ
- Кг+шум: -106 дБ
- динамический диапазон: 114 дБА
- максимальный уровень в режиме +4dBu: +20dBu
- максимальный уровень в режиме -10dBV: +6dBV
- выходной импеданс: 90 Ом
- АЧХ 20 Гц — 20 кГц: > +/- 0.05 дБ
- Кг+шум: -113 дБ
- динамический диапазон: 123 дБА
Наушниковый усилитель:
- максимальный уровень: 19 dBu
- выходной импеданс 30 Ом
Из всех технических характеристики производитель делает упор на две действительно выдающиеся цифры. Это RTL задержка при 64 семплах @ 44.1 кГц, которая составляет 4.2 мс, что даёт возможность играть на виртуальных инструментах или на гитаре с программными обработками без слышимых задержек. И ещё одна отличная характеристика — максимальный гейн 75 дБ! Это позволяет подключать абсолютно любые микрофоны, включая профессиональные динамические и ленточные модели. Для гитаристов может оказаться интересным высокая перегрузочная способность входа и импеданс целых 2 МОм.
Внутри расположилась довольно интересная начинка. Apogee не были бы американцами, если бы не использовали американский чип ЦАП ESS Sabre 32 ES9016S. Именно он отвечает за 4 независимых аналоговых выхода, 2 линейных и стереовыход наушников. За оцифровку отвечает CS5361. Операционные усилители на входах и выходах TI OPA1642.
Самая необычная часть внутренностей — это предусилители. Для цифрового управления аналоговым усилением использованы контроллеры THAT 5171. Они управляют качественным малошумящим операционниками TI OPA1612A (Кг+шум 0.000015%, собственный шум 1.1 нВ/Гц^1/2).
Усилитель для наушников удивил нас своей мощностью. Громкости хватает с запасом даже для низкочувствительных наушников. По схеме там стоит умощнение выходного каскада на транзисторах. Минус только в том, что импеданс выхода составляет 30 Ом.
Device: Apogee USB ASIO Driver
Features:
Input channels: 2
Output channels: 4
Input latency: 713
Output latency: 553
Min buffer size: 8
Max buffer size: 2048
Preferred buffer size: 512
Granularity: -1
ASIOOutputReady — not supported
Sample rate:
8000 Hz — not supported
11025 Hz — not supported
16000 Hz — not supported
22050 Hz — not supported
32000 Hz — not supported
44100 Hz — supported
48000 Hz — supported
88200 Hz — supported
96000 Hz — supported
176400 Hz — supported
192000 Hz — supported
352800 Hz — not supported
384000 Hz — not supported
Input channels:
channel: 0 (Analog 1) — Int32LSB
channel: 1 (Analog 2) — Int32LSB
Output channels:
channel: 0 (Playback 1) — Int32LSB
channel: 1 (Playback 2) — Int32LSB
channel: 2 (Playback 3) — Int32LSB
channel: 3 (Playback 4) — Int32LSB
Управляющее ПО от Apogee было полностью переработано Теперь для скачивания предлагается Maestro v2, вместо первой версии, которая подвергалась критике за нестабильность и анахронизм. К интерфейсам Apogee средней ценовой категории никогда не было претензий по звуку, но некоторые пользователи отмечали проблемы с драйверами и софтом. Теперь же и софт, и драйвера обрели тот уровень стабильности и функционал, которые как нельзя лучше отвечают имиджу Apogee.
Панель управления содержит все настройки в одном окне. Ненужные в данный момент настройки можно скрыть. Все каналы имеют индивидуальные пикметры. Аппаратных эффектов никаких нет. Apogee принципиально делает упор на качество оцифровки и воспроизведения.
Интересно, что в комплекте идёт драйвер и для Windows 7, но панель карты работает только в Windows 10. Панель нужна, так как только через панель можно менять режимы работы входов и включать фантомное питание. Поэтому имеет смысл пользоваться Windows 10.
Для каждого входа можно выбрать уровень сигнала или режим. Интересная настройка SL означает аппаратный лимитер с мягким порогом ограничения (soft limit), который стоит в аналоговой цепи, ДО оцифровки сигнала в АЦП. Это фирменная фича, она есть в большинстве продуктов Apogee. Конечно, лучше записывать вообще без лимитера, имея достаточный запас. Но в некоторых случаях лимитер может оказаться полезным.
Для устройства выходят обновления прошивки и драйвера. Драйвер основан на знакомом нам пакете ПО Thesycon.
Размер ASIO буфера выбирается в широких пределах на отдельной вкладке.
При буфере 64 семпла задержка составила всего 4.9 мс. Это прекрасный результат! Производитель заявляет аналогичное значение в паспорте.
Измерения в RMAA
Мы соединили линейный вход с выходом и прогнали стандартные тесты в нашей программе RMAA 6.4.5 PRO.
Apogee duet для windows
Santa Monica, California, October 10, 2017 – Apogee is pleased to announce Windows 10 compatibility for the latest generations of ONE, Duet and Quartet USB audio interfaces. Customers who purchase the latest generation of these products* will be able to register and download a Windows 10 compatible software installer from Apogee’s website. Existing customers will also have access to the download. The software will be available in November 2017. UPDATE: Windows 10 Software Installers are now available as of 11/21/2017
The new Windows software installers include a firmware update for the hardware, custom Apogee ASIO audio driver and PC compatible version of Apogee’s Maestro application for controlling audio interface settings and low latency monitoring. All the same functionality currently available to Mac and iOS users will be available to Windows 10 users and the same interface can be used on either Mac, PC or iOS.
The Most Popular Audio Interfaces for Mac — Now Compatible with PC
Apogee’s ONE, Duet and Quartet have been industry standards for professional quality recording on Mac and utilized by countless professional artists to record hit songs over the past 10 years. These products started the home and portable studio revolution, providing music creators with simple solutions for recording uncompromised tracks outside of traditional studios. Now the award-winning sound quality of Apogee’s most popular audio interfaces is available to music creators on Windows 10 devices.
Availability
New Windows 10 software installers for ONE, Duet and Quartet are now available: www.apogeedigital.com/support
*Windows 10 Compatibility for Apogee Products
- Duet (Duet for iPad & Mac) – Released 2013 – Compatible (November 2017)
- Duet 2 – Released 2011 – Not Compatible with Windows 10
- Duet FireWire – Released 2007 – Not Compatible with Windows 10
- Groove – Released 2015 – Compatible
- JAM 96k for Mac & Windows – Released 2016 – Compatible
- JAM 96k for iPad & Mac – Released 2014 – Not Compatible with Windows 10
- JAM – Released 2010 – Not Compatible with Windows 10
- MiC 96k for Mac & Windows – Released 2016 – Compatible
- MiC 96k for iPad & Mac – Released 2014 – Not Compatible with Windows 10
- MiC – Released 2011 – Not Compatible with Windows 10
- ONE for Mac (Silver version) – Released 2016 – Compatible (November 2017)
- ONE for iPad & Mac – Released 2013 – Compatible (November 2017)
- ONE (first generation) – Released 2009 – Not Compatible with Windows 10
- Quartet – Released 2012 – Compatible (November 2017)
Designed in California
Customer Reviews
WOW, just WOW
“I had been using the Focusrite Saffire and was beginning to think my Mackie 824s were dying. Well, with the Apogee Duet they have resurrected. Clarity and deep base. The recording of my guitar sounded better than in the studio. Midi connected with ease. This product is very intuitive and makes sense. Nothing complicated, just pristine input and output.
I am very impressed in a good way with this product. Yes, expensive, but my oh my, very perceivable upgrade from the Saffire.”
jiagap from Washington State
From Guitar Center
Audio Nirvana.
“One of the Best audio interfaces on the market, period. Paired with a pair of Dynaudio BM5 MKIII is just Audio Nirvana!! Sound is clear, accurate a detailed. I bought it mostly for music listening because the ESS Sabre 32 DAC but also to use with my Pro Tools 12 rig. One of my best audio purchases ever!! 1000% recommended.”
I love Apogee!
“This is my first Apogee device. Everything about it is amazing. It’s low latency it can go down to and the converters on this little guy are mind blowing. The preamps are super clean and sound awesome when you drive them hard with the soft limit on. Def the best small interface I have ever owned. This badboy is going to be part of my mobile rig for a long time to come.”
Phil “The Beard” from Cape Coral, FL USA
From Sweetwater
Songs Recorded with Apogee Duet
Dierks Bentley — «Here on Earth»
Apogee User: Ross Copperman
Role: Producer/Songwriter
Duet Used For: Recording Dierks Bentley’s vocals (from his tour bus)
Additional Gear Used: Shure SM7 microphone, used Duet’s internal mic preamp
The Chainsmokers — «Don’t Let Me Down» (feat. Daya)
Apogee User: Drew Taggart
Role: Songwriter/Artist/Producer
Duet Used For: Recording guitar and vocals
Additional Gear Used: Ableton Live
Meghan Trainor — «Better When Im Dancin»
Apogee User: Thaddeus Dixon
Role: Producer/Songwriter/Musician
Duet Used For: Producing all instruments and recording all vocals
Additional Gear Used: Pro Tools, Blue Bluebird mic
Matt and Kim — «Hey Now»
Apogee User: Lars Stalfors
Role: Producer/Engineer
Duet Used For: Recording all vocals
Additional Gear Used: Used Duet’s built-in mic preamps
Pink — «Are We All We Are»
Apogee User: Butch Walker
Role: Producer
Duet Used For: Recording all instruments and vocals
Additional Gear Used: Neve 1073LB mic pre, Neve 2264a compressor, Telefunkin U47
Rick Ross feat. JAY Z — «The Devil is a Lie»
Apogee User: Major Seven
Role: Producer/Engineer
Duet Used For: Recording guitar and playback
Silento — «Watch Me»
Apogee User: Bolo da Producer
Role: Producer/Engineer
Duet Used For: All recording, vocals recorded using Duet’s internal mic preamp
Additional Gear Used: Neumann U87 microphone
Aloe Blacc — «The Man»
Apogee User: Dontae Winslow
Role: Musician
Duet Used For: Recording trumpet
Biffy Clyro — «Accident Without Emergency»
Apogee User: Bill Reynolds
Role: Engineer
Duet Used For: Recording Ben Bridwell’s vocals
Apogee User: Aaron Harris
Role: Artist/Engineer/Mixing
Duet Used For: Recording Chino Moreno’s vocals
Additional Gear Used: Empirical Labs “Mike-E” mic pre, Shure SM7, Macbook Pro, Pro Tools
Legendary Sound Quality
The Apogee Advantage
Why Apogee Duet is the best choice
for your studio
Apogee is an award-winning industry leader in digital recording technology with over 25 years of experience. Preferred by recording pros around the world, Apogee products like Duet, Ensemble and Symphony I/O have been instrumental in creating countless GRAMMY® and OSCAR® winning recordings and have set the industry standard in professional recording for over two decades. Duet is built solidly on this reputation.
A difference you will hear
From the mic preamps to the AD/DA converters and the clocking, Duet is best-in-class and cutting-edge Apogee technology. With components carefully selected in critical listening tests and a highly efficient circuit design, Duet was built by Apogee engineers to make a difference you can hear.
Pristine, next generation
AD/DA converters
Duet’s AD/DA converters are designed to deliver the purest recordings and best listening experience possible. Duet’s efficient circuitry and state-of-the-art components provide a simplified signal path resulting in incredibly transparent recordings.
Smooth, detailed world-class
mic preamps
Much like the AD/DA converters, Duet’s mic preamps feature the latest components and offer seamless click-free transitions as the gain increases and decreases throughout the incredible range of 0-75dB. This unprecedented feature allows you to dial in the perfect level, either with the controller knob or from within software, while delivering ultra-low noise and smooth, crisp detail. Duet’s mic pres are suitable for all dynamic, condenser or ribbon microphones, allowing you to capture any sound without compromise.
Soft Limit – Protection from digital overs
An Apogee technology first introduced in 1992 on Apogee’s AD-500 converter, Soft Limit can be heard on countless platinum selling records around the world. Once a technology exclusively reserved for Apogee’s most advanced audio converters, Soft Limit is included in Duet and can be enabled in Apogee Maestro software.
This superior analog design prevents the digital clipping that causes distortion by instantaneously rounding off transient peaks before they hit the analog-to-digital converter. Soft Limit allows several more decibels of apparent level to be recorded while subtly providing an analog-like warmth to the sound.