Europa Universalis IV
Опытные игроки, подскажите — вот я начал играть в 17хх году, доиграл почти до конца века, и что мне ждать дальше — там будут новые эпохи, новые технологии, или всё кончается и игра вырождается в локальные заботы типа восстаний и войнушек?
насколько я помню, игра заканчивается в 1821г (модами можно продлить хоть до бесконечности).
По результатам увидишь чиселку — свой счет 🙂
А так по сути вся игра — это локальные войнушки. Они более-менее интересны, когда ты маленькое государство, и нужно подключать какую-никакую дипломатию.
Но когда ты становишься большим — расширение превращается, по факту, в гринд.
Глупышка, к 17ХХ году ты должен был уже покрасить весь мир.
А дальше наступает Victoria 2 (правда там стартовая дата 1836 год). Если выкинуть коммерческую составляющую, такой ход очень логичен ибо промышленная революция, «мир меняется» и игровой механ европпы ему, мягко говоря, не соответствует.
По крайней мере я не представляю как вписать в механ европпы индустриализацию и экономический империализм.
Цель ставишь в начале игры сам! Какую сам хочешь.
Для кого-то это перекраска.
Отыграл пяток партий целиком и ещё десяток частично.
EU4 — это мощнейший симулятор альтернативной истории. В ней зашиты полчища событий, которые срабатывают по тому или иному случаю. Поэтому реиграбельность потрясающая.
Технологии, в большей степени, — это просто развитие экономики и военки. Глобально у тебя всё просто равномерно прокачивается. Но при этом существуют всяческие «идеи», изучая которые ты уже можешь и механику своей игры поменять. Например открыв колонизацию. Ну и в зависимости от эпохи и положения твоей страны будут совершенно разные заботы.
Но EU4 — это всё-таки не цивилизация, где от эпохи к эпохе ты обновляешь фалангу до стрелков и заваливаешь всех ядерными бомбами. Глубина дипломатии, торговли и, пожалуй, военки тут в разы круче. Цива смотрится аркадкой на фоне EU4.
Выше уже написали. Ты сам здесь ставишь себе цель. Это скорее песочница историческая. Поэтому каждая партия может быть разной.
Я аж вздрогнул с такой формулировки.
Сабж сложнее Цивы, но как ни странно, выдыхается быстрее её. В том плане, что во второй половине игры ты просто механически повторяешь одно и то же.
Да банально количество зданий не сравнить. В Циве в городе можно построить десятки зданий, в сабже в регионе — сам знаешь.
А кто-нибудь пробовал прикрутить нейронку к симуляции городов/стран?
но как ни странно, выдыхается быстрее её
Наверное вопрос любителя. Меня хватало на полные партии (с 1444 по 1821) и засасывало на всю ночь. Некоторые партии забросил лишь потому, что «что-то пошло не так», а играю в Ironman режиме, особо не переиграть.
В том плане, что во второй половине игры ты просто механически повторяешь одно и то же.
Ммм, да, при большом числе провинций и большом доходе ты включаешь режим макроменеджмента и просто кликаешь куда построить десяток доков/рынков и пр. Но я бы не сказал, что это чем-то отличается от начала игры. Есть управление сословиями, стройкой, производством, локальной автономией и пр. Оно одинаково на любом этапе игры.
Да банально количество зданий не сравнить. В Циве в городе можно построить десятки зданий, в сабже в регионе — сам знаешь.
Безусловно игры про разное. В циве и юнитов мульон. Цива тоже годная и я тоже ни одну партию прошёл =) Но тактика и стратегия войны в европе в разы сложнее. Про дипломатию я вообще молчу. Как всех переиграть, создать альянс, влезть в династические браки и поиметь унию, за счёт вассала отхапать землю, квесты и события, миллион различных cb’шек, колонизация в конце концов.
Помнится в одной партии ещё на старых версиях играл за Ацтеков и поставил себе цель просто как-то выжить. Потому что приплывшие европейцы получающие автоматом нам меня cb особо шансов не давали. Но умелые альянсы помогли =) Я конечно слил кучу земель, но государство выжило. И самый жар был как раз ближе к эндгеймингу.
В общем всё очень зависит от той партии, которую ты отыгрываешь. Если получилось замутить имбу-мажора, и к 18 веку ты одним кликом перекрашивать весь мир, не боясь никаких альянсов, то возможно эта партия становится скучной и унылой. Тут я не спорю. Но в твоих силах сделать историю интересной в любом игровом периоде.
Зато. ИМХО, в сабже дипломатия и мотивация ИИ как-то поадекватнее.
Поскольку сабж — игра в которой не возможно победить, можно только проиграть. или не проиграть, то ИИ как-то пытается играть «за себя», с целью выжить и, желательно, с выгодой для себя. И опять же, ИИ не играет напрямую против игрока — каждый ИИ «думает» только о себе, и ему пофиг человек или компьютер за соседа играет (хотя на легкой сложности он старается не трогать игроков-людей, а на сложной наоборот старается играть против людей, но об этом игра явно говорит)
Ну и вообще дипломатия в сабже хотя бы есть как явление.
А то я помню эту чудную циву -«Что, какой нахрен мир? Нет, нет, вы унтерменши, мира не будет, мы вас уничтожим» и пофиг что у него остался последний город и никаких войск и денег; или тотальное нежелание заключать выгодные с военной/геополитической точки зрения союзы.
Victoria 2 это Clausewitz 1, а EU4 это Clausewitz 2. Так что после 4й Европы дырка от бублика.
Это реально сделать на новых патчах то?
Я имею ввиду хронологически. Так-то конвертнуть сейв да, нельзя. (там емнип сейчас можно только конвертнуть сейв из CK2 в EU4 и то сторонними модами)
Ну ачивка-то есть «завхатить весь мир за Рюкю»
Вообще народ как-то умудряется https://www.strategium.ru/forum/topic/47073-zahvat-mira/ (требуется регистрация чтобы смотреть вложения и ссылки)
За сильные державы на старте — вполне реально. Если за каких-нибудь Рюкю, то приготовься сейвлоудиться каждые 5 минут.
Источник
Europa universalis 4 линукс
Okay, I’m really pissed off with Windows.The ONLY reason why I haven’t stopped using it was because of game market on Windows. But can’t stand any more, since EU4 It is of my favourite games, I wouldn’t mind change it to Linux port.
But I would like to know some thing before doing it. In EU4, which one have better peformance? And is Linux stable (almost no bugs or crash) like Windows?
And good day for all ya!!
Speaking about that, can one of you linux users on here give me a hand identifying the cause of some minor graphic problems ingame? =)
Only problem is that all of the map when zoomed in looks just as dark even in my own provinces as the ones outside visual range of a province or unit.
Game seems fully playable though with only that minor inconvinience =)
Nvidia user, so pm me if you have time to give me a hand =)
We need a bit of info: operating system, graphics card, driver vendor and version (basically if you’re using mesa/free software drivers or propriatery drivers), cpu type.
the hardware info can be found by running the commands:
glxinfo | grep -i vendor # get’s the driver for both glx and gl
lspci | grep -i vga # gets the graphics chip
you should know which operating system you’re running 🙂
for a bunch more info you can run
uname -a
I use it on linux and it works fine. The most annoying bug is a shaders bug where the graphics get corrupted, I just exit ot main menu and everything works fine after that.
The linux version seems be better than the mac and after the event crash, works great.
The game needs twice as much video memory on Linux and Mac as it does on Windows, 1gb vs 512mb. So if you have a good video card then Linux ought to be fine. If it’s low-end, you are better off with Windows.
It need more video memory and power, but not the double, but I agree, it need more power on Linux and the SPEC about it on Linux for this game show this too. Since Nvidia driver are more optimized for window.
Personnally, I tested with the GTS 8800 show in the minimun request for window for this game. It was near the same lag with the same video amount of 512 meg on WinXp and Linux under the same PC. Upgraded to GTX 760 2 gigs, both played the same here again, even better with my Linux since it’s 64 bits vs 32 bits for my window here.
This told, what I heard is Nvidia work harder now to have their driver optimized for Linux too now, because of the Steam OS coming. We will see, but I already see improvement in function in the driver.
Источник
Europa universalis 4 линукс
I looked around google and other web engine searches in order to solve problem with using EU4 with Optimus — so changing GPU to NVIDIA whereas the primary GPU is integrated, e.g. Intel Graphics.
Many people claim (partially correctly) that EU4 cannot be used with Optimus because it won’t start. Well, this is not like that exactly. I will present you what I found and why the problem is and how Paradox could easily solve it.
If you look into game directory you find plenty of binaries, among them those:
* eu4
* dowser
eu4 starts game directly so if you call from cmdline:
game will start with NVIDIA GPU but. without steam support — so no achievements, overlay, etc.
Game must be enclosed within steam container to make it working and this is somehow done by steam app in a way I didn’t really investigate but if you look into desktop file of your Desktop shortcut you find:
If you run it from your command line the game will start. The first what you see is not the game but the starting screen which is actually the dowser app. So if you run
from command line you will start the same startup screen directly but again, no steam support.
will not work and this is what most people do when they set Launching command to
in their Steam GUI.
Apparently the dowser doesn’t work with optirun but it actually does not need it, the eu4 binary needs it only.
And how does the dowser starts eu4?
Well it uses content of launcher-settings.json which looks like:
/.local/share/Paradox Interactive/Europa Universalis IV», «gameEngine»: «clausewitz-jomini», «gameId»: «eu4», «ingameSettingsLayoutPath»: «settings-layout.json», «rawVersion»: «1.29.2.0», «themeFile»: «launcher-assets/theme-settings.json», «version»: «EU4 v1.29.2.0 Manchu (e022)» >
Important for us are three entries: exePath, exeArgs and gameDataPath.
The latter one tells where to search for the game binaries, the second one tells what are the extra arguments to pass to binary and the first one is the binary.
Sadly you cannot modify exePath in any way to include optirun there — at least all my tricks I tried didn’t. The dowser binary is checking the eu4 binary for whatever (checksum, version) and discovers modification, and second, doesn’t probably execute it this way. My guess is that it does (in pseudo bash and python code):
So what do we need to make it working? We need Paradox or steam team (dunno who is in charge of this) to modify dowser to accept one more custom entry in launcher-settings.json called e.g. «preload» and empty by default, which could be modified by user to e.g. «optirun», which works following:
This way optirun will be called prior eu4 and should provide GPU switching for the game.
I believe this would solve the problem. Can it be done?
Источник
Europa Universalis IV for Linux Review
key review info
- Game: Europa Universalis IV for Linux
- Platform: Linux
- Show system requirements
Europa Universalis IV is a game developed by Paradox Entertainment that tries to provide a simulacrum of the medieval period, but still leaving some freedom for the players who are not interested in just reenacting history.
People are calling Europa Universalis IV a historical simulator, but that would be an understatement and an insult. It would be more appropriate to call it a Europa Universalis type game and be done with it.
It’s hard to explain something that is so complex, and it would be even harder to summarize in just a few words how the game is played. First of all, let’s get some technical details out of the way.
I played the game in elementary OS 0.2, which is based on Ubuntu 12.04. I didn’t encounter any graphical or stability problem, but I do have a good Nvidia graphics card and an Intel i5 processor.
Installing the game in the Steam for Linux client doesn’t require any technical expertise, so it’s not necessary to go through that.
I do want to mention the recommended system requirements, because they are a lot bigger than you can imagine, at least for this type of game:
• OS: Ubuntu 12.04 LTS • Processor: Intel Core Duo Processor (2GHz or better) • Memory: 2 GB RAM • Graphics: ATI Radeon HD 6750 / NVIDIA GeForce 320 / NVIDIA GeForce 9600 or higher, 1024MB graphics memory required • Hard Drive: 2 GB HD space • Other Requirements: Broadband Internet connection • Additional:GLSL 1.3, OpenGL 2.1. Controller support: 3-button mouse, keyboard and speakers. Internet Connection or LAN for multiplayer
There is one thing you’ll have to understand from the get-go. This is a game requiring commitment and a lot of time. You will not be able to just pick it up and play, hoping you’ll understand it along the way.
A complete set of tutorials are available and they are a must before you can even begin to hope to play it.
As I said in the beginning, the player can choose one of the great nations in medieval Europe, like the British or the Spanish, or he can choose from one of the smaller powers, like the tribal nation of Mutapa, from Eastern Africa.
A set of predetermined scenarios are available, but the important aspect you need to understand is that the game doesn’t actually have a difficulty level. The difficulty of Europa Universalis is given by the player’s choice.
Getting a weak nation right from the start will spell doom for the player, even if the game spans for a duration of almost four centuries, from 11 November, 1444 to 2 January, 1821.
The gameplay may seem chaotic at first, but the player can choose what to do in the game. Given the time period, explorations are really advisable, but you will need to gather money and resources to actually make a difference.
Europa Universalis might seem a little too similar with another game from Paradox Entertainment, Crusader Kings 2, but this is due to the fact that the two titles are sharing the same engine.
I, for one, started with the British and I was fully convinced that I could do a better job at uniting the island. Even though I won a few of the first wars, the people were rebelling a lot more than I could ever manage, and in just 100 years I lost more than I ever had.
I decided to start again, with a more devious plan. Let them keep their lands, I only need their money. This has proven a far more successful tactic, and with very little bloodshed I managed to get a few more territories, I got my heir to marry with a French princess, and I fooled the Spanish with diplomacy and trinkets.
This status quo, with small border skirmishes, provided me with enough time for some basic research and building (which is done fairly easily in a couple of windows), and to gather troops.
They didn’t know what hit them, but I failed to realize that the Prussians were also a force to be reckoned with, not to mention a few other European powers. I lost again.
The lesson to learned here is that I will need to spend a lot more time in the “Excel-like” sheets and options of the game in order to even hope of mastering it.
The diplomacy options alone are enough to give me a headache and I only skimmed what can be done with powerful skills in this domain.
The Good
- Realistic politics and gameplay
- Unexpected turn of events
- Detailed tutorials
The Bad
- Punishing difficulty
- Requires too much time to learn and master
Conclusion
If you think you have the skill, the time, and the fascination for the real history of humanity, Europa Universalis IV comes as close as possible to a real simulation.
Источник