Linux steam обработка шейдеров vulkan

Linux steam обработка шейдеров vulkan

Path of Exile

If you are updating the vulkan drivers ( Nvidia, Mesa, AMDVLK ) regulary like I do with mesa-git, steam checks if the drivers have changed, if so, it recompiles the shaders

I don’t usually skip this process

although today I’ve noticed PoE taking alot longer than usual and the shader download I did for PoE earlier today as 4.3GB. wtf

If you are updating the vulkan drivers ( Nvidia, Mesa, AMDVLK ) regulary like I do with mesa-git, steam checks if the drivers have changed, if so, it recompiles the shaders

I don’t usually skip this process

although today I’ve noticed PoE taking alot longer than usual and the shader download I did for PoE earlier today as 4.3GB. wtf

i dont skip this eather it just randomly started happening even before i was using vulcan setting in the game. i too have noticed its taking longer each time.

Источник

Linux steam обработка шейдеров vulkan

Steam for Linux

I have the same problem on my PC (100% Manjaro Linux) since at least 4-6 months which I especially noticed playing Rocket League.
Sometimes it launches instantly (2/10) and the other times it displays the vulkan shader progress bar (even after I restart the game).

BUT when I skip it (I have done this for Halo and Rocket League) the games did both still run — I never had that a game after skipping wouldn’t load.

Multiple other titles do not have a problem with this (idk the names but I have played a lot of Windows titles using Proton and a lot of them do never ask this twice or do complete the progress bar so fast that I don’t really care 1-4s).

I think the shader jobs are broken up incrementally and simply updated over time and as the Proton & shader process are refined are repeated. Gets annoying, but I usually let Steam do its thing and patiently wait. Good time to catch up on some docs, surf the web or doodle in Inkscape -whatever. My favorite thing is when I have 5 games in queue for shader cache with one being around 5GB and two others at about 2GB -you get the idea —yes, that happened to me. twice.

What ya gonna do.

I made the question because it happened two or three times with the same game («a hat in time»). Each time i allowed the extremely long process to end while doing something else, but for whatever reason i had to do it again (maybe related to the game crashing?). Hope the way steam is handling this process improves.

I dont use the same library files in different machines (yet), but i would try that sometime to see what happens. Im also using manjaro.

+1, I have the same issue on «a hat in time».

It takes forever, every time I launch the game.
That by itself is a turn off.

Читайте также:  Принтер самсунг scx 4220 драйвер для windows 10

Then it will crash when I am configuring my controller.
I cant even play the game anymore.

is there any chance of exiting the game after the lengthy shader compilation and before the crash?

then running it again to confirm it doesn’t do it again unless it crashes or something gets updated (game/proton/related OS components)

is there any chance of exiting the game after the lengthy shader compilation and before the crash?

then running it again to confirm it doesn’t do it again unless it crashes or something gets updated (game/proton/related OS components)

[. ] In addition, I often see dowanloads for it telling something about shaders. What’s the catch here? It’*s an «old» game — it should be enoug

that’s shader caches.

they change when the game changes. but they also need to change when vulkan changes, etc

so even if the game itself gets no update at all, there may be need for shader updates

Источник

Linux steam обработка шейдеров vulkan

Vulkan — это замена OpenGL и будущее графики в Linux, которое означает лучший игровой процесс и улучшения производительности.

В таких играх, как DoTA 2, уже некоторое время используется Vulkan, а новые проекты, такие как DXVK, помогают пользователям Linux играть в свои любимые игры из Windows, как никогда раньше.

Настроить Vulkan довольно просто для любого дистрибутива, независимо от вашей видеокарты. Это руководство охватывает текущие версии Debian, Ubuntu, Fedora, OpenSUSE и Arch.

Уточнение

  • # — команду linux необходимо выполнялась от пользователя root или пользователя с его привилегиями
  • $ — команду linux необходимо выполнять от имени привилегированного пользователя с помощью команды sudo

Установка Vulkan

ВЫ ЗНАЛИ?
Если вы хотите скомпилировать программу, основанную на Vulkan, вам потребуется дополнительно установить библиотеку разработки libvulkan-dev

Debian

AMD — вам необходимо выполнить следующие команды:

NVIDIA — для начала вам необходимо загрузить и установить новые драйвера от NVIDIA, которые уже включают поддержку Vulkan, а потом добавить утилиты Vulkan от Debian.

Ubuntu

Здесь дела обстоят немного лучше 🙂

AMD — лучше всего добавить в систему PPA-репозиторий с последними версиями драйверов Mesa и обновить ее. Для этого выполните следующие команды:

После этого установите пакеты Vulkan.

NVIDIA — тут также есть отличный PPA-репозиторий с проприетарными драйверами NVIDIA. Добавьте его в свою систему и обновите ее.

Теперь установите новые драйверы и сам Vulkan. Например:

*где 410 — это версия драйвера NVIDIA подходящая для вашей видеокарты и версии Ubuntu (304/340/384/390/410/415/418/430/440/450/455/460)

Fedora

AMD — в системе уже должны быть установлены последние версии драйверов AMD. Установите пакеты Vulkan с помощью dnf .

NVIDIA — проприетарные драйверы доступны в репозитории RPMFusion. Добавьте его в свою систему:

И затем установите драйверы с Vulkan.

OpenSUSE

AMD — в системе уже должны быть установлены последние версии драйверов AMD. Установите пакеты Vulkan с помощью zypper .

NVIDIA — перейдите к документации OpenSUSE и следуйте процедуре для вашей версии OpenSUSE. После установки драйверов, установите пакеты Vulkan.

Arch Linux

AMD — у вас уже установлены последние версии драйверов AMD Mesa, просто установите поддержку Vulkan.

NVIDIA — установите драйверы NVIDIA, они включают поддержку Vulkan.

Читайте также:  Почтовый менеджер для линукс

Vulkan Info


Для того чтобы убедиться, что у вас установлен и работает Vulkan в вашей системе — запустите команду vulkaninfo . Если вы получите информацию о своей видеокарте, вы узнаете, что Vulkan работает.

DoTA 2

Есть еще один более практичный способ увидеть, как Vulkan работает в вашей системе. Вы можете установить и играть в DoTA 2. Это одна из первых игр для Linux, полностью поддерживающих Vulkan, и в нее можно играть бесплатно. Единственное, что вам нужно, это учетная запись Steam.

Сначала установите Steam в свою систему. Он доступен во всех вышеперечисленных дистрибутивах. Когда у вас есть Steam, вы можете достаточно легко установить DoTA 2.

Когда вы установите DoTA 2, вы заметите ряд новых режимов при их выборе на главной странице игры. Выберите Vulkan для поддержки и Steam начнет его скачивать.

Запустите DoTA 2 и откройте настройки. Измените графический API на Vulkan и перезапустите игру. Когда DoTA 2 снова запустится, он будет работать уже с Vulkan.

Тест производительности OpenGL против Vulkan

В этом параллельном сравнении показана разницу FPS (кадров в секунду) между OpenGL и Vulkan для Dota 2 в Linux. Эти тесты проводились на одном компьютере с использованием переключателя опций для переключения между двумя API. Тестирование проводилось при разрешении 1080p с ползунком качества, установленным на максимальное значение.

Hardware

  • NVIDIA GeForce RTX 2080 8GB
  • i7 9700K @ 4.6Ghz
  • 16GB DDR4 RAM
  • NVMe SSD

Drivers

  • Ubuntu – NVIDIA 430 nonfree
  • OpenGL 4.6
  • Vulkan 1.1.126

Dota 2

  • Максимальные настройки
  • 240 FPS Предел частоты кадров (рекомендуется)
  • Patch 7.24

Results

  • OpenGL В среднем: 114
  • OpenGL 1% Низкий: 100
  • Vulkan В среднем: 135
  • Vulkan 1% Низкий: 101

Заключительные мысли

Теперь вы используете Vulkan на своем рабочем столе Linux. Если вы прошли через DoTA 2, у вас уже есть рабочая игра, в которой он используется. Все другие инструменты и программы на основе Vulkan теперь также открыты для вас, в том числе для использования с Wine и DXVK. Это открывает множество новых игр для вашей системы.

Поддержка Vulkan только улучшается. Все больше игр используют его, и другие утилиты Linux также расширяются. Wine даже разрабатывает поддержку DirextX 12 с Vulkan. Обновляйте свою систему и наслаждайтесь прогрессом.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Источник

Linux steam обработка шейдеров vulkan

For some reason, Proton 5 never worked on my machine.

Since I usually played only Oblivion with my linux box, I simply kept using Proton 4.
But I cannot leave ‘well enough’ alone and delved a bit into the reason why. Turns out my system has Vulkan libs installed due to some (unused) dependencies, and Proton 5 decided to use them (and fail) by default.
While I did add the relevant launch option in Oblivion, I would like to avoid having to add it for every game I try with it.

So. Is there a way to tell Proton to use OpenGL by default?
(I tried properly configuring Vulkan on the machine ( Debian 10, Radeon 7850), but I keep getting «VK_ERROR_INCOMPATIBLE_DRIVER» (when X loads properly) and uninstalling Vulkan means losing a fair share of Gnome, for some reason )

No easy way to just simply switch although I believe I’ve seen evidence about indicating that it is possible with manually edited Proton config files for individual games like Wine uses bottles.

Читайте также:  Место расположения реестра windows

It would be an awesome upgrade to the Proton management system simply adding a control group, like radio buttons, toggling between Vulkan & OpenGL in a game’s properties dialog — activated with Steam Play and located somewhere around the Proton version drop-down.

you will have to add launch parameter to use d3d instead of vulkan to every non-working game in proton 5 or simply keep Proton 4x as your default version and switch games to version 5x only if you need to (performance issues, bugs etc).

I have similar issue on older PC where video card has no vulkan support but my distro pulled vulkan metapackage anyway. using Proton 4.2.9 with it, works.

To answer your «how to avoid Vulkan» question specifically, try using PROTON_USE_WINED3D as launch parameter for that game:

Steam > Library > right click the game > Properties > lauch parameters (or something like that) > paste this in the text box

The STEAM_COMPAT_CONFIG variable was the kind of thing I was searching for: a quick edit to user_settings.py and now I’m done ( until the next update).

(And of course, *now* I get Vulkan to run. Turns out the debian wiki gave the wrong parameters as kernel launch options)

If you’re sure that it’s wrong/outdated info there, could you try to get that fixed in the wiki?

Out of curiosity, what was the gotcha?

Ah, yes. then your GPU is from the Southern Islands (.si) family and not the Sea Islands (.cik) family. they could just ask people to place both sets of parameters to avoid having to figure out the exact family (which were a little bit messy-named then)

And the order was relevant to the success of those parameters? That’s news for me.

Yes, AMDGPU is still experimental on SI gpus and not great yet.

My previous GPU was a AMD HD 7770 so this feels all too familiar.

You might achieve better stability if you try enabling/disabling some extra kernel flags related to this experimental support. this used to work best for me:

«.dc» stands for Display Code (or something like it)
«.dpm» stands for Dynamic Power Management

It makes sense that enabling the amdgpu variant of all 3 parts would work better than just one.

Also, you should try different kernel versions (the newer the better).

. but be aware of a bug I bumped into using the upstream kernels in LM 19.x (based off Ubuntu 18.04):
(hopefully not an issue anymore or in other distros)

There used to be a bug with 4.19 where the kernel only looked for gpu firmware files in /lib/firmware/amdgpu but not in /lib/firmware/radeon, yet for some GPUs like my Cape Verde (of the SI family) the files (part of firmware-linux package) were only placed in the other location.

To use it you’d need a recent version of linux-firmware which placed verde_.bin files (verde_* in my case, not sure the naming for yours) in both locations.

Источник

Оцените статью