- Nintendo switch linux gaming
- (OLD) Emulating Nintendo Switch Games on Linux
- Getting Started
- 1. Download Yuzu
- 2. Prepping SD Card
- 3. Putting Our Switch into RCM
- 4. Dumping Keys
- 5. Dumping System Files
- 6. Extracting the Necessary Content from rawnand.bin
- 7. Launch Yuzu!
- 8. (Optional) Importing Save Files
- Configuring Yuzu
- Ryujinx
- Questions?
Nintendo switch linux gaming
- ПОШАГОВОЕ руководство по установке приложений по USB, cпособ I — установка по USB (рекомендуемый, тут отдельно dbi , подробное описание функций)ˇ — самый быстрый, надёжный и универсальный способ, работает и с ПК, и с Android как хостом (MTP), или:
передача через Wi-Fi с помощью dbi по http, dbi или tinfoil по http с Android, nut/hbgshop; монтирование .xci/.cxci в sxos, goldleaf, lithium, awoo (недостатки), с nsusbloader-mobile в Android, через iPhone с FTP.
Что такое файлы .nsp, .xci, .cxci, .nsz, .xcz?
.nsp = Nintendo Submission Package, контейнер, в котором хранятся игровые данные .NCA (Nintendo Content Archive); базовый формат обмена играми,
.nsz = такой же сжатый .NSP, XCZ = такой же сжатый .XCI.
.xci = NX Card Image, побитовый дамп c физического картриджа Nintendo Switch,
.cxci = Custom XCI, игра в формате .xci с внесёнными изменениями, напр., trimmed (удалены 0-ые сектора картриджа), вшитые апдейты/dlc не более 32 ГБ.
Можно узнать подробнее о titleid?ˇ
16-тизначный номер устанавливаемых ресурсов в квадратных скобках, TitleID, должен совпадать с базовой версией игры, отличаются только последние цифры: 800 — это патч, 000 — базовая игра, D001-DXXX — это DLC к игре. US / GB / JAP / HK (и др.) — это регионы, американский, европейский (Великобритания), японский и китайский соответственно, он так же должен совпадать с игрой. NsuID — внутренний номер, используется только в eShop. Ещё об условных обозначениях.
Сайт энтузиаста для отслеживания новых патчей/patchnotes, база данных с инфо об играх, релизы в картриджах, Вики с датами запланированных игр, слухи об играх, готовые .nfo со сцены и табличка, ещё источник, отслеживание японских версий игр.
Какие патчи / DLC к игре устанавливать?ˇ
Апдейт (обновление, update, patch), то есть файл устранения ошибок и добавление нового контента к игре нужен только самый последний, то есть с самым большим номером версии в названии (v65536, v131072, v196608, v262144 и т. д.), и только один, остальные прежние старые патчи не нужны, т. к. они кумулятивны. В источниках игр выше можно найти самые свежие обновления игр, все они работают с последней CFW корректно.
Если для установки обновлений использовать dbi, старые патчи удалять не нужно. В другом случае см.
Все .nsp/.nsz файлы можно безболезненно переустанавливать поверх заново без потери данных. Порядок установки влияния не имеет; можно ставить базовую игру, патчи и dlc в nand или microsd, по-разному. Стабильнее устанавливать по не более 10 шт. файлов за одну установочную сессию, лучше через USB 2.0, пути и имена файлов должны быть короткими, некириллическими, без спецсимволов.
Таблица соотношения номера билда и версии обновления.
Какие виды DLC бывают на Switch?
DLC — DownLoadable Content (AddOnContent), доп. загружаемый контент — это официальные, обычно платные дополнительные игровые данные — может работать, как:
- Как классические DLC, содержащие, непосредственно, новый дополнительный контент игры: обычно они большого объёма, как, например, дополнение «Xenoblade Chronicles 2: Torna The Golden Country», DLC Shadows Mode в «Batman: The Telltale Series», High Resolution Car Textures для «GRID Autosport», или наборы в «Chess Ultra».
Как «ключ»-разблокировщик контента, который уже есть в установленном апдейте игры: тогда объём такого DLC невелик, обычно, от ста килобайт до 0,5 мегабайт — в «Mortal Kombat 11», «Dead Cells», «Blasphemous», «Rocket League», «Gear Club Unlimited» и др.
Как добавляющие дополнительную локализацию / или озвучку на другие языки: например, в «Diablo III: Eternal Collection», «Assassin’s Creed IV: Black Flag», голосовые комментарии в «FIFA», в «The Elder Scrolls V: Skyrim» отдельное DLC Russian Language Pack добавляет русскую озвучку (есть и другие языки).
Как необязательные модификаторы, содержащие специальные внутриигровые действия — своего рода официальные читы / платные бустерпаки: например, в «Sephirothic Stories» есть офиц. DLC, дающие Damage x2, Experience x3, No Encounters, в «The Sinking City» есть DLC Experience Boost, дающий дополнительный Skillpoint.
Как плейсхолдер / placeholder или Season Pass: временный файл для возможной разблокировки доп. контента в планируемых будущих обновлениях к игре (пример: «Super Smash Bros Ultimate», «Fire Emblem: Three Houses»). В будущем они будут обновлены разработчиком до полноценных DLC.
Все виды DLC технически не отличаются друг от друга, такое разделение условно. Возможно также смешение разных видов DLC в одной игре. Важно использовать самые последние версии DLC, если их выпущено несколько, так как (в некоторых случаях) возможна критическая несовместимость старых версий DLC с новым обновлением игры.
Кто / когда сделал первые дампы Switch-игр? Каков статус The Scene?
Публично, 9 игр на картриджах (The Legend of Zelda Breath of the Wild [bbb-h-aaaaap], Mario Kart 8 Deluxe, Mario plus Rabbids Kingdom Battle, ARMS, Dragon Ball Xenoverse 2, Pokken Tournament DX, The Binding of Isaac Afterbirth plus, 1-2 Switch, Just Dance 2017) были сдамплены и опубликованы 9 января 2018-го года гр. BigBlueBox.
Switch-играми, в разное, время, занимались (-ются) VENOM, Suxxors, HR, NiiNTENDO, Luma, WiiERD, Lightforce, BigBlueBox. Кроме сцены, сейчас активны сообщества /hbg/, Team 6.8, а также индивидуальные релизеры-активисты.
КОГДА БУДЕТ ДАМП %ИМЯ_НОВОЙ_ИГРЫ% ?!ˇ
Он будет тогда, когда будет. Пожалуйста, просьба не задавать вопросов «Когда появится дамп игры %такой-то%?» до следующего дня после наступления официальной даты выхода игры в eShop, потому что, обычно, дампы новых игр появляются в источниках от суток и до полумесяца после их выхода; просто мониторьте их, и эту тему время от времени.
Для дополнительной информации: разблокировка официального прелоада (preload) eShop-тайтла с возможностью играть (и последующего снятия дампа) обычно происходит в 12:00 AM ET (Eastern Time Zone, EST, полночь по североамериканскому Восточному времени, или UTC -5 зимой и UTC -4 летом), или позже в 12:00 PM PT (Pacific Time Zone, PT, полдень по cевероамериканскому Тихоокеанскому времени, или UTC -8 зимой и UTC -7 летом) в день релиза, как сообщает Nintendo, сконвертировать время в свой часовой пояс. Если хочется помочь дамперам, зареквестить анонимно.
Игры, которые пока без дампов, вебресурс Pengu.
Боюсь устанавливать все игры, а вдруг придёт «брикачу» и навсегда сломает мне консоль?
Сделайте полный бекап вашей консоли, тогда можно совсем ничего вредоноснопрограммного не бояться.
Почему мне постоянно нужно обновляться на последние версии прошивки / кастома / установщика / всего прочего софта. Нехочу-небуду!
Перед запуском любой игры ваша обязанность — убедиться, что ваша официальная установленная прошивка (OFW), кастомная прошивка (CFW, AMS или SX OS) и установщик тайтлов (дампов игр, dbi) всегдасамой последней актуальной версии — см. здесь.
Почему это нужно делать? Всё просто — чтобы все игры и homebrew-программы работали без проблем. Это необходимое условие для беспроблемной работы всех поддерживаемых Switch-игр. Развёрнуто.
Как использовать модификации (моды, хаки, конфиги и подобное) к игре.
См. применение модификаций и переводов, тема по русификациям здесь. Мод должен быть совместим с конкретной версией игры. Временно выключить LayeredFS для конкретной игры — например, чтобы пройти проблемное место — можно, запустив игру, удерживая при этом кнопку L до её полной загрузки и удалить папку с TitleID игры из /atmosphere/contents/ или /sxos/titles.
Выходит ошибка std::bad_alloc при установке игр, помогите!ˇ
Убедитесь, что у вас установлена самая последняя на сегодня прошивка, версия CFW и установщик файлов. Также, проверьте, что установочный файл игры не битый / корректный / скачан полностью.
При проверке установленных игр «Check for Corrupt Data» в системных настройках, у меня выдаёт «файлы повреждены», что делать?
Это норма, в CFW подобная проверка игр системой не работает корректно (в зависимости от cmnt каждой игры). Единственная рекомендация — проверить карту памяти в Windows через chkdsk и/или h2testw, и обязательно использовать только FAT32 на ней.
Я прервал (-а) установку игры, и теперь не могу удалить данные из системы, но место они занимают и серый квадратик появился, что делать?ˇ
Ещё раз заново переустановить игру в то же хранилище (microSD/NAND), затем, уже после успешной установки стандартно удалить игру, если нужно. Если места переустановить заново уже не хватает, сперва удалите ещё какую-нибудь другую игру. Для очистки ненужных файлов игр см. функцию Cleanup orphaned files в dbi.
Слышал (-а) толки, что есть какие-то «прелоады», которые выходят гораздо раньше даты выхода новой игры, и можно, мол, играть в них на CFW до релиза.ˇ
Preload, предзагрузка каждой игры у купившего её через интернет пользователя зашифрован уникальным 4096-битным RSA-SHA1 ключом, сгенерированным Nintendo — titlekey, который до официального выхода eShop-игры в нём просто отсутствует корректный, поэтому прелоады бесполезны, подробнее (англ.).
Влияют ли удалённые из обновлений NCA Delta-фрагменты (NDV0) на что либо.ˇ
Delta Fragments нужны только для официального eShop’а, чтобы на их основе в OFW последовательно скачивать меньше, чем следующее целое полное обновление игры. Для CFW они значения никакого не имеют и для консоли или игр не нужны.
Как поменять язык конкретной игры без смены системного языка?
Через конфиг к ней.
Как запустить игру более низкой версииˇ (без патча/DLC)?
Заблокируйте интернет, затем через dbi нажмите Reset RequiredVersion у неё — инструкция.
Как перенести игры c microSD во внутреннюю память или наоборот?
Через dbi: «Browse installed application» > выбрать игру, A, More actions, Move title; или удалить игру и установить её заново.
Как сделать дамп своей уже установленной в систему игры, или картриджа?
При помощи nxdumptool, краткий how-to. Или можно скопировать установленную игру на ПК с помощью dbi MTP.
Как посмотреть, в какой папке и где находится установленная игра в Switch?
Через dbi (или в Системных настройках).
Существуют ли нелицензионныеˇ («подпольные, левые, пиратские, нефирменные, сторонние, самодельные, кустарные») игровые картриджи, произведённые не Nintendo? Или какие-то адаптеры/переходники SD-в-Gamecard, в слот картриджа?
Нет.
Можно ли играть онлайн (lanplay) на пиратских серверах?ˇ
Можно!
А играть в online-only и free-to-play (F2P) игры на официальных серверах Nintendo (Overwatch (купленную), Fornite, Warframe, Knockout City, Paladins, World of Tanks Blitz, Smite, облачные Assassin’s Creed Odyssey, Resident Evil 7 Cloud Version, Hitman III Cloud Version, Control Ultimate Edition — Cloud Version и ещё порядка 50+ приложений)?ˇ
Сперва тоже можно, но до бана, либо можно попробовать установить emummc специально для них из чистого бекапа.
Как посмотреть подробную статистику, сколько наиграно по времени?
С помощью NX-Activity-Log, также время игр отображается в dbi > Browse installed applications.
Есть ли лимит на максимальное общее количество одновременно установленных на консоли игр?
Максимальное количество одновременно установленных игр на консоли сейчас составляет 64 000 тайтлов: игр, обновлений к ним и DLC, вместе взятых — практически, он малодостижим.
Есть на Switch работающие эмуляторы PlayStation 2, 3, 4, 4 Pro, 5, PS Vita (PSV), Xbox OG, 360, One, One S, One X, Series X и Wii U?ˇ
Нет и, скорее всего, не будет из-за их высокой вычислительной сложности для консоли. Доступные эмуляторы см. здесь.
2900 тем, торрент, свободная регистрация, архив 09.20, частое обновление раздач),
2200 тем, торрент, регистрация по инвайтам / донату, частое обновление),
Кумулятивный CDNSP-дамп игр объёмом 2,017 ТБ от 16 ноября 2018-го (устар.): магнит, тема на тапочках, архивная копия,
коллекция .nsz-файлов от ув. Ринальдо (от 24.12.19): магнит, тема на тапочках; здесь Я.Диск ув. GoloWin
Игры в формате .cxci для монтирования в sxos CustomXCI Rin Legendary Collection (от 8.11.19): магнит, тема на тапочках, первые дампы.
Дамп физических образов картриджей (non-trimmed) .xci Scene с torrentleech, для коллекционеров, от 4 марта 2019-го: магнит, тема на тапочках,
- Что такое homebrew.
Homebrew — это игры, эмуляторы и другое программное обеспечение, разработанное силами пользователей; термин обычно применяется к программам для проприетарных устройств, изначально не предполагающих запуск пользовательского ПО — как Nintendo Switch с кастомной прошивкой:
Информация по совместимости:ˇ HOS Switch, начиная с OFW 12.0.0 требует для многочисленных homebrew их обязательной рекомпиляции из-за изменений, внесённых Nintendo в IPC service manager (sm), поэтому, если у вас на прошивках 12.0.0 и выше не запускаются хоумбрю-игры или NSP-форвардеры, обновитесь на самую последнюю версию этого приложения после 6 апреля 2021-го , если оно существует, либо сделайте даунгрейд до OFW 11.0.1. Это же относится и к прежним NSP-форвардерам.
Источник
(OLD) Emulating Nintendo Switch Games on Linux
Note: this is the old guide. If you want the newer version, head over here.
Yes, believe it or not this is an actual thing. Emulating a modern console such as the Nintendo Switch is possible thanks to Yuzu and the lesser-known emulator Ryujinx. The best part is, both emulators are open-source and available for Linux.
(This is probably driving Nintendo nuts.)
Getting Started
Unfortunately, emulating the Nintendo Switch isn’t as simple as downloading the emulator and opening a game file to play it. The process involves dumping several files from your Switch system and transfering those files to your PC in order to decrypt the games.
Before doing any of the following, put your Switch in airplane mode. There’s no telling if Nintendo can actually identify what you’re about to do with your Switch from here on out and whether they will ban your Nintendo account for it, so it’s best to keep the device offline.
In terms of hardware, you will need:
- Your Switch, obviously, along with your physical game cartridges if you wish to dump those
- Some way of getting your Switch into recovery mode (RCM). An easy way to do this is by buying this $8 RCM jig from Amazon. There are other ways, but they are more tricky
- A capable PC with a decent amount of RAM; requirements are listed in the Yuzu and Ryujinx sections
- MicroSD card that’s >= 32 GB in size with an adapter so you can transfer files via your PC
- USB-C cable for connecting your Switch to your PC’s USB 3.0 port (I say 3.0 because, apparently, payloads can’t be sent via USB 2.0 on Linux)
Check if your Switch is vulnerable to payloads (we need to send payloads to our Switch in order to dump the necessary files) by entering its serial number on Damota’s website. You can find the serial number on the bottom of the unit towards the left:
Likely, if you bought your Switch sometime in 2019 or earlier, it’s hackable, even on the latest firmware. Nintendo later updated the Switch models to increase the battery life, but very likely they also implemented something on the hardware side to prevent it from becoming exploited.
If the light is green after checking your serial number, you’re good to go:
If it’s yellow, you may have varied results. If it’s red… well, you understand traffic lights, right?
Now we’ll determine what emulator to use. Yuzu, while it has more maturity than Ryujinx, requires a morning and possibly an afternoon of your time, as you will need to dump several files from your Switch and transfer them to the PC you’re emulating with. Ryujinx, while not as fast at emulating games, will need a lot less files and therefore demands less of your time. I will be covering both emulators here. Both emulators are experimental, meaning that you are going to experience random crashes and strange graphical issues in certain areas, but they are capable of emulating most commercial games at a reasonable speed.
Normally, Windows users could follow the Quickstart Guide found at Yuzu’s website to get started (although, it shouldn’t really be called “quick” start). The problem with that guide, however, is some of the tools the guide mentions do not work on Linux. And believe me, I’ve tried running the apps with WINE, but they didn’t fully accomplish what they were supposed to do. Since they’re aren’t any guides out there — as far as I know — that cover how to get started on Linux, I decided to write a guide myself.
So first, we need to make sure that your hardware on your Linux machine at least meets the minimum requirements. According to the Quickstart Guide, the minimum requirements are as follows:
- Intel Core i5-4430 / AMD Ryzen 3 1200
- Intel HD Graphics 520 / NVIDIA GeForce GT 1030 / AMD Radeon R7 240
- 8 GB RAM
The recommended requirements are:
- Intel Core i7-8700 / AMD Ryzen 5 3600
- NVIDIA GeForce GTX 1060 / AMD Radeon RX 470
- 16 GB RAM
Naturally, as the Switch is using NVIDIA hardware, you’re going to get closer-to-the-metal performance using a NVIDIA graphics card. As far as RAM is concerned, 8 GB is barely enough based on my experience so far. I definitely would recommend having 12 GB or more, especially if you’re using AMD hardware — I’ve noticed Super Smash Bros. Ultimate eating as much as 16 GB with my RX 570; on the other hand, general RAM consumption with my GTX 1660 was around 8.5 GB.
It would be of great benefit also if your processor has at least 4 cores; that way, you can enable multicore performance in Yuzu for a massive boost in performance (since the Switch has 4 CPU cores).
1. Download Yuzu
We need to download and run Yuzu to get our folder structure set up. After downloading and extracting, simply type and enter ./yuzu in the terminal to open Yuzu. If you can’t run it for some reason, download and install the build dependencies.
You’re going to get a couple of errors when the emulator launches, saying that several files are missing; this is intentional.
Close the emulator. You should now have folders set up for Yuzu in
From here on out,
/.local/share/yuzu/ will be referred to as %YUZU_DIR% .
2. Prepping SD Card
We’re going to need to download several files and put them onto our MicroSD card; these will be the files necessary to allow us to load homebrew on our Switch. You can either use your existing SD card that’s in your Switch, or use a new one that’s formatted as FAT. Just remember, make sure it’s at least 32 GB in size; one of the files we’ll be dumping to it later on is almost 32 GB itself.
Download the following:
- Hekate – an all-in-one utility and launcher for the Switch. Download both the zip files for hekate and the joiner scripts. The joiner scripts will allow us to combine multiple file parts into one, which we will need to do later on. Extract the contents of the hekate zip into the root of your SD card
- Atmosphere – custom firmware for our Switch. Download the zip file and fusee-primary.bin . Extract the zip into the root of the SD card, and place the .bin file in bootloader/payloads/
- Lockpick_RCM – this will dump the key files necessary for the decryption of our games. Download the .bin file, place in bootloader/payloads/ of your SD card, just like with fusee-primary.bin
- (Optional) NXDumpTool – this will allow us to dump our game cartridges as files to our SD card. This tool is optional if you already have your games installed on your SD card or your system’s internal storage from the Nintendo eShop and don’t need to dump physical games. Download the .nro file. Create a folder inside the switch folder of your SD card called nxdumptool and put the .nro file inside.
Eject the SD card from your PC after copying all the files over and put it into your Switch.
3. Putting Our Switch into RCM
In this guide, I’m assuming you’re using the RCM jig to get into recovery mode. If not, you can still follow along; you’ll just have to do whatever you’re doing to get the Switch into RCM.
Turn your Switch off if it isn’t already. Remove the right joycon. Insert the RCM jig all the way to the bottom to ensure the PIN on the bottom of the unit gets grounded. Insert the USB-C cable from your Switch to a USB 3.0 port on your PC. Now hold the Power and Vol+ buttons. If you get a blank screen, congratulations, your Switch is in RCM. If the Switch turns on normally, don’t fret; the USB cable likely caused the Switch to turn on by itself. Just turn the Switch back off, then try again. My setup looks like this:
Now, we need a way to send payloads to our Switch. We’ll be using fusee-launcher for this guide.
4. Dumping Keys
The Yuzu Quickstart Guide wants us to use TegraRcmGUI to send payloads — unfortunately, this only works on Windows. Fortunately, we have a Linux alternative called fusee-launcher. This tool is purely command-line-based, but fret not, it’s very easy to use.
Clone the source with:
Now install python3-usb. On Debian-based distros this is as simple as:
We want to get biskeydump to dump our built-in-storage (BIS) keys. Download the appropriate zip file from Rajkosto’s website. Extract the .bin file into the same folder where you cloned fusee-launcher . With your Switch still connected to your PC in RCM, open a terminal in the same folder as fusee-launcher.py then run (sudo privilege is required):
See a QR code on your Switch now along with a bunch of keys? You’ve successfully managed to send a payload to your Switch!
Grab a QR scanner app on your smartphone or other device and scan the QR code — saving the keys to the SD card doesn’t actually save the appropriate keys, so we need to use the QR code. On your phone, save the keys somewhere and transfer the file to your PC as console.keys . Create a keys folder in %YUZU_DIR% if there isn’t one in there already, then put console.keys inside that folder, like so:
We need two more key files: prod.keys and title.keys . To get these, we’re going to need to send another payload to our Switch. Turn the Switch off, then put it back into RCM by holding Power/Vol+. If you still have the zipped download of hekate, extract the .bin file into the same folder that fusee-launcher is in. Now let’s launch Hekate on the Switch with (if the version number of hekate is different in your case, just change the name of the .bin file to the appropriate name):
Tap the Payloads button in Hekate. Select Lockpick_RCM.bin from the list of payloads. Lockpick_RCM will now launch. To dump our keys, just press the Power button once. Once it’s finished, turn your Switch off.
Remove the SD card from the Switch and put it into your PC. Copy sd:switch/prod.keys and sd:switch/title.keys and paste them into %YUZU_DIR%/keys .
With me so far? I hope so. We now need to dump our Switch’s system files.
5. Dumping System Files
Put the SD card back into your Switch and launch the hekate payload once more. Tap Tools , then Backup eMMC . Select eMMC BOOT0 & BOOT1 . Wait a few moments. BOOT0 & BOOT1 have now been dumped onto your SD card.
Tap Close and now select eMMC RAW GPP . This dumps the system’s NAND and will take about half-an-hour or maybe more, as the NAND is about 30 GB in size. If you don’t have enough space on your SD card, hekate will prompt you to take the SD card out, put the part of the file on your PC, insert it back into your Switch, and keep looping until the whole NAND is dumped. Otherwise, just sit back and relax until the dump is finished.
When the dump is complete, shut the Switch off, take the SD card out, and put it into the PC. Your system files should be in sd:backup/(some series of characters)/ . Your NAND was likely dumped in several parts, either in 1 GB parts or 2 GB parts.
Remember that joiner script I mentioned earlier? This is the time we’re going to need that. Copy the parts of the NAND into the same folder as the scripts. Run the appropriate script depending on the size of your NAND parts. So if your parts were about 2 GB each, you would run:
This will take a while. If everything went well you should have a single NAND file named rawnand.bin that’s around 31 or 32 GB in size:
6. Extracting the Necessary Content from rawnand.bin
Again, the program the Quickstart Guide mentions here ( hacdiskmount ) is Windows-only. In our case, we’ll use ninfs.
ninfs is available in the AUR. On other distros, you can install ninfs with:
You may need to restart your Linux machine. Type and enter mount_nandhac . If you get something like this:
You have ninfs successfully installed.
Navigate, via the terminal, to wherever you saved rawnand.bin . We’re going to make a virtual mount here, so create a folder to whatever name you want. In my case, I called it mnt :
Copy the prod.keys file you dumped earlier and paste it in the same folder as rawnand.bin . Now run:
The last argument there is whatever you named the folder you just made. Now you should have a virtual mount in your system. Navigate to it, and copy the following files into the same folder as rawnand.bin :
- BCPKG2-1-Normal-Main.img
- PRODINFO.img
- USER.img
- SYSTEM.img
It’ll take a while. When done, rename the file extension for BCPKG2-1-Normal-Main.img and PRODINFO.img to .bin and copy these files over to %YUZU_DIR%/sysdata . If sysdata doesn’t exist, create it.
Now we need to mount the SYSTEM.img file with ninfs :
Copy all the contents from the virtual drive ( Contents, PRF2SAFE.RCV, save, saveMeta ) to %YUZU_DIR%/nand/system . Merge any existing files.
We’re almost done here. Unmount the virtual drive with:
And mount USER.img:
Copy just the Contents and save folders to %YUZU_DIR/nand/user . When finished, unmount the drive again with the same umount command above.
7. Launch Yuzu!
Yup, do as the subheading says. You shouldn’t be getting any errors now, and whatever games were installed to your system’s internal storage should now show up in the games list:
If you have games saved on your SD card, simply insert it into the PC and copy the Nintendo folder to %YUZU_DIR/sdmc . Overwrite the existing files if necessary. Close Yuzu, then launch it again to see your SD titles:
If you want to play your game cartridges, you’ll first need to dump them with nxdumptool . With the SD card inserted into the Switch, connect the Switch to your PC and start in recovery mode. Send the hekate payload with fusee-launcher . Tap Payloads , then tap fusee-primary.bin . The Switch will now reboot with custom firmware. Everything will appear normal. When you arrive at the main menu, tap Album . This is the homebrew menu with a few of the applications you copied to your SD card.
Start nxdumptool . Choose Dump gamecard content , then Cartridge Image (XCI) dump . Dump the certificate with the cartridge. Once the games you want to dump are dumped, turn the Switch off and remove the SD card. Put the SD card into the computer. Find where the game files were dumped. They may have been dumped into multiple parts; if so combine them with:
Obviously, Super Mario Odyssey is just an example here; replace it with the name of the game you’re combining.
Place the combined XCI file anywhere on your PC. To launch the game on Yuzu, go to File -> Load File…. Select the XCI file, and you’re good to go.
8. (Optional) Importing Save Files
Importing your save files from your Switch system to Yuzu is relatively easy. Download the Checkpoint.nro file from GitHub, and create a folder named Checkpoint inside sd:switch . Put the .nro file in the Checkpoint folder. Remove the SD card from your PC and insert it into your Switch.
Boot the Switch into RCM. Launch hekate .
In hekate , tap Payloads -> fusee-primary.bin , similar to what you were doing with dumping your game cartridges. Tap Album and launch Checkpoint .
To dump your game save files, select a game with the Y button and keep selecting until you got all the save files you want to dump, then press L . Wait for the process to complete, then turn off the Switch. Take the SD card out and put it into the PC. Save files are dumped in sd:switch/Checkpoint .
You could right-click a game in Yuzu and select “Open Save Data Location”, but the problem with that is it actually opens the wrong directory. The proper save directory for Yuzu is:
So I’ll be using the example of Smash Bros. Ultimate. Navigate to where your saves are located — it’ll be the title ID followed by the name of the game. So Smash Ultimate would be:
Go into the save directory for Yuzu and if there isn’t a folder of the title ID already there, make one. Smash Ultimate‘s title ID is 01006A800016E000 . Now copy save_data from the save on your SD card to this folder. If you’re with me so far your save structure should look something like this:
Done. Just launch the game in Yuzu and it should automatically pick up the save file.
Configuring Yuzu
Phew. The hardest part is over. Now we can actually get into the fun of emulating your Switch games.
As of writing this I’m using Yuzu version 315. By the time you read this chances are likely there’s a newer version, as new builds are uploaded just about daily. I don’t expect your setup to be a whole lot different from mine; but the interface may look a little different. Either way, it’s nothing to fret over; you should be able to find the right options just fine.
There’s a bunch of settings that we can mess around with, but for now we’re going to want the best performance we can get. So to start things off, enable multicore CPU emulation in the Configuration menu to make good use of the multiple threads you have in your processor — but just a heads-up, the reason why this isn’t enabled by default is because it is a huge memory leaker. That’s why I recommend having at least 16 GB RAM in your system.
Another checkbox you may want to tick is Hide mouse on inactivity . Does as it says; the mouse cursor won’t be in your way while you’re playing.
You may need to tinker around a bit with the Graphics settings. In most cases you’re going to want to use Vulkan as the API, especially if you’re using an AMD graphics card. Speaking of AMD, AMD users are going to have to make use of a special graphics driver called AMDVLK. The reason for this, is because quite often Yuzu will crash with the native Mesa drivers. The terminal output will be something like this, even if you have plenty of RAM:
So you’re going to need to download and install AMDVLK. Don’t worry; this isn’t going to mess up your system at all. Just close Yuzu, open it back up, and now you should have a new device listed under the API settings. Select the one that doesn’t say RADV ; it should just be the name of your graphics card. Yuzu should now crash far less often.
There may be instances where you’ll want to use OpenGL as the API. For example, you may not be able to play Mario Tennis Aces with Vulkan. The downside with OpenGL is that you will most likely have to wait a while for the shaders to compile when launching a game, as well as a slight performance decrease. So this will be something you’ll need to experiment with to get the best results.
While you’re in the Graphics submenu, enable asynchronous GPU emulation. You can also optionally enable vsync and assembly shaders if you’re using NVIDIA hardware with OpenGL in the Advanced panel.
Finally, let’s configure our controls. In most cases, you should be fine emulating dual joycons in docked mode. Click Configure and set up your controls with your desired gamepad.
Now start playing! Enjoy! Check the compatibility list to see how well your games play and what workarounds may need to be made.
You can add mods to games to enhance the overall experience. Mods are placed in:
Mods are automatically enabled when they are added. To disable them, right-click the game in Yuzu -> Properties -> Uncheck the box for the mod.
My hardware is as follows:
Most of the games that I’ve tried so far run very well. There will be slowdowns in some areas, because Yuzu is trying to process shaders, but after that the games run just as good as on the console itself. I haven’t really encountered any graphical issues. Audio for the most part works great. General RAM consumption is around 12-13 GB, with a 50% load on the CPU and around 40% on the GPU. Occasionally the emulator will randomly crash, and there are certain areas or menus of a game that will cause a black screen. The recent Paper Mario: The Origami King works great, but as I’m using the mainline build (not the early access version) there’s no music for some reason.
I recorded some gameplay footage — just keep in mind that recording sapped the framerate a bit, so some games will look bad; Zelda: BoTW especially.
Ryujinx
The thing that I frankly dislike about Yuzu, is that obtaining a copy of their early access builds requires a $5 monthly subscription to their Patreon, effectively creating this sort of paywall for better features. Ryujinx, on the other hand, has all of their builds publicly available.
Ryujinx uses less memory than Yuzu does, so you should be able to get away with 8 GB of RAM. And unlike Yuzu, it just recently became capable of playing in-game videos. The downside here, is that it’s not quite as optimized as Yuzu, so you’re going to need a pretty beefy graphics card to get games running smoothly. How beefy? Maybe a GTX 1060 or a RX 580/590; there isn’t a detailed system requirements page anywhere. There’s also no Vulkan renderer here; you can only use OpenGL for now.
Ryujinx doesn’t require anywhere near as much dumping as Yuzu. You will, however, still need the key files you dumped earlier in the Yuzu section. If you haven’t done so, follow Step 4 from said section. From the tutorials I’ve seen, it seems you just need prod.keys but I would copy all three key files just to be safe. Copy them to
/config/ryujinx/system . If these folders don’t exist, just run Ryujinx for the first time and the folders will be made for you. Now you’ll need to install the system firmware.
You can dump your firmware. Open Ryujinx, go to Tools -> Install Firmware -> Install a firmware from XCI or ZIP, then select the firmware zip/XCI file you downloaded. If you dumped it, just select Install a firmware from a directory as likely the dump was a collection of files put in a folder on your SD card.
You’re good to go. Configure your settings and your controls to your liking, then play your dumped cartridge games. Just give it a good two or three minutes to load. You can enable “Profiled Persistent Translation Cache” in the Settings menu to speed up boot times, but you’ll have to run the game a few times to get this to work.
I haven’t found a way to get Ryujinx to scan internally installed/SD card titles, so you’re going to have to use nxdumptool to dump your games, whether they’re a cartridge or installed on the system itself, then copy these files to your PC. Your dump settings should be as follows:
- Dump as a NSP file
- Remove console specific data: Yes
- Generate ticket-less dump: Yes
- Change NPDM RSA key/sig in Program NCA: Yes
The other settings can be modified to your liking.
Save files should be located in
/.config/Ryujinx/bis/user/save (you can also right-click the game after setting your games path, then select “Open User Save Directory”).
One thing I’d like to note regarding the configuration of controls, is that you may have to manually edit the Config.json file located in
/.config/Ryujinx to set them up. I have had an issue trying to assign buttons via the GUI; after assigning one button, it will assign the same to the other buttons after clicking them. Use jstest-gtk to find what values are assigned to each button.
Game compatibility can be found on GitHub. Mods are also supported here; just right-click the game and select “Open Mods Directory”. If you need more help, follow their guide on GitHub.
In my experience there was a strange T-pose bug in Smash, where the characters are stuck in a T-pose. Supposedly this had gotten fixed recently, but I’ve had no luck here. As far as performance, it’s not quite there in comparison to Yuzu, and there’s a few graphical glitches here and there. Paper Mario: The Origami King works, but it’s been pretty sluggish on my end.
For the sake of comparing emulation performance, I found a few videos on YouTube that highlight the differences between Ryujinx and Yuzu:
Questions?
Chances are more than likely someone is going to get confused at some point following this guide; if you’re comfortable using Discord you can join the Yuzu Discord group and ask for help in #yuzu-support-linux . Ryujinx also has a Discord group. You can also ask questions here in the comments or contact me on Twitter, but I may not be the best person to ask for help.
Источник