- Otoy выпустили превью OctaneRender 2020.1
- Поддержка OptiX от Nvidia
- Новая система дневного освещения
- Управление цветом
- Эффекты универсальной камеры
- Прочие изменения
- Плагины: шумы в Cinema 4D, рендер для Houdini
- Новинки релиза 2019.2
- Подповерхностное рассеивание Random walk SSS
- Новый материал для волос
- Универсальная система грязи
- Метод смещения сэмплов для объема
- Объемные фигуры Vectron
- Поддержка Metal для Mac «скоро будет»
- Где скачать?
- Octane Render
- About OctaneRender®
- What’s New in OctaneRender
Otoy выпустили превью OctaneRender 2020.1
Otoy выпустили превью OctaneRender 2020.1 XB1, первую сборку следующей версии рендера, добавив поддержку OptiX от Nvidia, новую систему дневного освещения, эффекты универсальной камеры и прочее. Версия доступно только пользователям с оплаченной лицензией. Помимо этого, обновлены плагины для Cinema 4D и Houdini, и добавлен новый плагин для DAZ Studio.
Прочие возможности, заявленные компанией, появились еще в превью-версии OctaneRender 2019.2 XB1, выпущенной ранее в этом году. Речь идет о новом методе подповерхностного рассеивания Random Walk SSS, материале для волос, новой универсальной системе для грязи, а также рендеринге объемов. Насколько можно судить, они остались без изменений. Для тех, кто их пропустил, мы кратко расскажем об этих возможностях в конце статьи.
Компания также обещает добавить в обозримом будущем поддержку Metal для Mac.
Поддержка OptiX от Nvidia
Когда в предыдущей версии 2019.2 появилась поддержка ускорения RTX, по словам компании, скорость рендеринга увеличилась до 7,5 раз.
Сейчас разработчики перешли на Nvidia OptiX API, что «увеличило производительность для большинства сцен и сократило потребление ОЗУ для видеоизображений (VRAM) почти вдвое«. Показатели, которые теперь приводит компания, тоже достаточно значительные, но ниже: ускорение в 2-3 раза для обычных сцен, в 2-5 раз для сцен с множеством копий объектов и рассеянием света.
Текущая реализация работает только с геометрией из треугольных полигонов. Как написано на форуме, «прочие типы геометрии, например, частицы, волосы и… скругленные углы пока отрисовываются обычным способом». Поддержка других примитивов запланирована в следующих версиях.
Новая система дневного освещения
Новая возможность в OctaneRender 2020.1 — система дневного освещения на базе модели Хошека-Вилки. По словам Otoy, она обеспечивает «более реалистичный и детализированный результат, особенно в условиях тумана и у линии горизонта«.
Модель небесного свода на базе модели Хошека-Вилки (1-й вариант) по сравнению со старой версией (2-й вариант):
Управление цветом
Пользователь может выбрать цветовой профиль для Octane: помимо встроенных пресетов, работает импорт профилей ICC или ICM. Разработчики также добавили поддержку экспорта файлов ACES OpenEXR.
Эффекты универсальной камеры
Разработчики расширили список эффектов для универсальной камеры (Universal camera), добавив поддержку искажений, глубины резкости, «рыбьего глаза», аберраций, текстуры для апертуры, оптического виньетирования и двойного фокуса.
Пример двойного фокуса (делителя фокуса):
Прочие изменения
Для частиц, созданных на базе сфер, появилась поддержка следующих атрибутов: цвета и плавающих значений.
Шейдер для скругленных углов также обновлен: он позволяет задать количество сэмплов для нормали края, чтобы получить более точный результат.
В библиотеку LiveDB добавили ряд новых процедурных шейдеров (OSL) с возможностью настройки.
Плагины: шумы в Cinema 4D, рендер для Houdini
Octane стал поддерживать шейдеры Cinema 4D для шумов: их можно применять как к 2D-текстурам, так и для 3D-объемов.
Версия 2020.1 для Houdini 18: OctaneRender теперь может использоваться как рендер в Solaris благодаря поддержки Hydra API.
Новинки релиза 2019.2
Подповерхностное рассеивание Random walk SSS
Нода Random Walk medium работает с текстурой альбедо, которая задает цвет для подповерхностного рассеивания. Пользователь также может указать текстуру для глубины проникновения света в материал (Color radius texture).
Нода работает с любыми материалами, включая слои материалов, чтобы смоделировать, например, человеческую кожу.
Новый материал для волос
С новым материалом для волос пользователи получили ряд настроек для более реалистичного рендеринга: параметры цвета для волос и шероховатости (Roughness), чтобы отдельные волоски по-разному рассеивали света.
Универсальная система грязи
Разработчики добавили больше возможностей для работы с нодой для текстуры грязи. С помощью параметра «Смещение» (Bias) пользователь может контролировать распределение лучей, отраженных от грязи: их можно сконцентрировать вдоль нормали поверхности или оставить распределение более равномерным, как было в предыдущих версиях. Радиус ноды можно контролировать текстурой.
Метод смещения сэмплов для объема
Благодаря методу смещения сэмплов для объема (Volume sample displacement) пользователь пожет загрузить любую текстуру и использовать ее для дополнительной детализации. Сам объем при этом остается прежним, а изменения отображаются в реальном времени.
Объемные фигуры Vectron
С помощью Vectron объемные фигуры можно создавать в реальном времени. Примеры использования нод для рассеивания и поглощения объема (Volume scattering и Volume absorption) с как входным значением:
Поддержка Metal для Mac «скоро будет»
Поддержка Metal, графического API от Apple, благодаря которой OctaneRender сможет работать на текущей линейке Mac, была заявлена ранее в этом году. По заявлению компании, Octane X, новая версия программы, будет бесплатна для пользователей новых Mac Pro.
В OctaneRender 2020.1 поддержки Metal пока нет, но Otoy заявляют, релиз уже близок, хотя не называют конкретную дату.
Где скачать?
Превью-версия OctaneRender 2020.1 XB1 доступна только для пользователей с оплаченной подпиской. Дата выпуска стабильной версии пока не объявлена, но, судя по предыдущим версиям, разработчики выпустят ее в течение 4-6 месяцев.
Текущая стабильная версия OctaneRender 2019.1 доступна для Windows 7+ (x64), Linux и macOS 10.12+. Для работы CUDA потребуется графическая карта от Nvidia.
Otoy поменяли систему лицензирования, убрав возможности купить отдельные плагины: теперь они предлагают один плагин на выбор при покупке лицензии (Enterprise: покупка за €699 или подписка за €24.92 в месяц).
Бесплатные плагины доступны по лицензии OctaneRender Prime. Помимо плагинов для Blender, UE4 и Unity, появилась поддержка DAZ Studio.
Octane Render
Octane Render 2018.1.2 LATEST
Windows XP64 / Vista64 / Windows 7 64 / Windows 8 64 / Windows 10 64
Octane Render 2021 full offline installer setup for PC 32bit/64bit
Octane Render is the world’s first and fastest unbiased, spectrally correct GPU render engine, delivering quality and speed unrivaled by any production renderer on the market. OTOY is proud to advance the state of the art once again with the release of OctaneRender – available now – with groundbreaking machine learning techniques, out of core geometry support, and massive 10-100x speed gains in the scene graph.
What’s New in the latest version:
- Brigade Engine Integration
- OTOY’s real-time path-tracing game engine ‘Brigade’ has been integrated into the program, making heavy scene loading and interactivity up to 10x to 100x faster. Brigade gives artists instant game-engine like feedback in the Octane app viewport while moving or deforming heavy meshes with millions of triangles.
- Out-of-Core Geometry
- It can render fast out-of-core geometry entirely from CPU memory, with minimal speed loss and viewport lag (even across multiple GPUs) – a first for an unbiased GPU renderer.
- AI Light
- Accelerates light sampling, tracking emissive points in real-time with up to 6-10x speed gains in scenes with many small light sources such as multi-point or spotlights.
- Spectral AI Denoiser
- It introduces groundbreaking machine learning technology to interactively denoise beauty and AOV passes on-the-fly, both in the viewport and for final frame production rendering.
- Unlike other post-processing denoisers, the Spectral AI denoiser operates on internal perceptual models and scene data deep in the engine. Domain-specific AI denoisers help with volumetrics, glass, refractions, SSS, depth of field, and motion blur, reducing render times by 50-100x in noisy scenes.
Features and Highlights
Volumetric Rendering
It supports rendering of particulate matter such as clouds, smoke, fog, and fire with varying densities and introduces a unique native primitive type for incredibly detailed micro-surface displacement volumes and surfaces required to render photo-realistic natural and organic materials.
Deep Pixel Rendering
It adds deep pixel rendering support as well as live connecting of DCC and compositing apps through the OctaneRenderer for Nuke® plugin.
OSL
The app supports Open Shading Language, enabling artists to create their shaders and bring custom shaders from other software directly into the projects.
Live Texture Baking
OctaneRenderer supports unbiased GPU texture baking (UV or volumetric) of global illumination, spherical harmonics and, 8D light fields.
Speed
Leveraging the power of the GPU, It can render final quality images 10x to 50x faster than CPU-based, unbiased rendering engines. That means, no more «get up and wait» in your workflow.
Interactivity
The app’s on-screen viewport is the final render. Any changes to the scene are instantly updated on the screen allowing you to tweak any setting and view the results immediately.
Lighting
It supports HDRI, mesh emitters, IES files, and a planetary sun/sky system. Rotate an HDRI file to position it in your scene, or turn any object into a mesh light by enabling the emission property of the material. With the additional Light Linking and Light Exclusion features, the Render app allows you to manipulate the lighting in a scene, however, you choose.
Materials
It supports subsurface light scattering (SSS), complex IOR, chromatic dispersion, and absorption to create some of the best materials in the industry. Use the node editor to create complex materials from procedural textures, or quickly pull material from OctaneLive Material Database. In addition to OSL Textures, It supports metallic materials, toon shaders, and allows importing complex PBR textures through a universal uber material node.
Toon Shading
Turn your photorealistic renders into dynamic, toon-shaded scenes with just one material application.
Octane Denoiser
Render noise-free images in a fraction of the time with OctaneRender’s denoising implementation with huge advantages over OptiX™.
Out of Core Geometry
It can render fast out-of-core geometry from CPU memory, with minimal speed loss, even across multiple GPUs — a first for an unbiased GPU renderer.
- Physically-based / Spectral Light Transport
- Unbiased and Direct Lighting / Ambient Occlusion
- Custom Sampling Algorithm (Custom MLT-like implementation)
- Multiple GPU Support
- Geometry Instances
- Render Passes
- Object Visibility (On / Off for Shadow Casting / Camera Visibility)
- Displacement Mapping
- Object Motion Blur
- Hair / Fur Primitives
- OpenSubDiv Surfaces
- Region Rendering
- Network Rendering
- HDRI + Sun Environment
- Packaging to .ORBX File (Archive of all Scene Data/Resources)
- Animation Support via Alembic Format
- Pause / Resume Render
- Built-in Firefly Removal Tool
- Info-Channel Kernel Mode
- Stereo Modes
- Post-Processing Settings
- Out-of-Core Textures Support
- Integration Kernal Tile and Sampling Control Options
- Volume Rendering
- Texture Animation Support
- Texture Baking System
- Deep Image Rendering
- Export to Cloud Option
- Photoshop Compositing Extension
- Denoiser
- Octane AI System (for Out-of-Core Geometry, Emissive Objects, Sub-surface Scattering, Denoiser, and Viewport)
- Integrated Brigade Game Engine (for Low-Level API Game Engine Integrations)
- UDIM and Complex PBR Textures Support
- GPU Texture Compression
The demo version has the following limitations:
- Render resolution output is locked to 1000×600 pixels
- Project and render output cannot be saved
- Online LiveDB material database functionality is not included
- Render output contains water marks (Octane logo and stripes)
- No network rendering
About OctaneRender®
OctaneRender ® is the world’s first and fastest unbiased, spectrally correct GPU render engine, delivering quality and speed unrivaled by any production renderer on the market.
OTOY ® is proud to advance state of the art graphics technologies with groundbreaking machine learning optimizations, out-of-core geometry support, massive 10-100x speed gains in the scene graph, and RTX raytracing GPU hardware acceleration.
What’s New in OctaneRender
- NVIDIA RTX Acceleration
Octane RTX hardware acceleration brings 2-5x render speed increases to NVIDIA raytracing GPUs with multi-GPU support. RTX acceleration speed gains increase in more complex scenes and can be benchmarked using RTX OctaneBench ® .
The new layered material system allows you to construct a complex material that consists of a base layer, with a maximum of 8 layers which can be inserted on top of the base layer. New nodes include: layered material, diffuse layer, specular layer, sheen layer, metallic layer, and layer group nodes. With unique layered materials, Octane empowers you to recreate complex materials in a physically-based manner as opposed to manually mixing materials together.
Spectral Random Walk SSS and Hair Material
A new Random Walk medium allows you to create ultra realistic skin and other absorption / scattering materials in Octane. With Random Walk SSS and Octane’s new Spectral Hair Material, you can easily create photorealistic digital characters.The Spectral Hair Material enables different coloring modes for hair, as well as multiple roughness parameters for different scattering behavior along a hair strand.
Vectron™ software module utilizes Vector-Polygon geometry to provide infinite procedurally generated scenes, volumes, and geometry which bypass meshes and volumes. With Vectron you can create procedurally generated scenes entirely on the GPU without using GPU VRAM and with zero memory footprint.
Spectron™ software module utilizes Procedural Volumetric Lights allowing you to create procedurally driven volumetric lighting – like spot lights – with blockers, barn doors, gels and more.
OSL and Procedural Vertex Displacement
You can now render procedural and OSL vertex displacement (either height or vector displacement) before rendering. This is a robust displacement system which doesn’t suffer the same limitations as the old displacement system (which is now known as Texture Displacement). Octane also allows you to mix/layer vector/height displacement maps using the new displacement mixer node.
OSL Shaders for Volume Textures
Up until recently you could only use static colors for absorption, scattering and emission in volumes. You can now use any textures for volumes.
Read more for a deep dive of all new features.
Ready to purchase? Online payment with digital delivery.