Tomb Raider доступен для Linux
Тихо и незаметно вышла Linux-версия игры Tomb Raider (2013).
В Tomb Raider (2013) игрокам предстоит исследовать огромный остров, пройдя его вдоль и поперек. Мир игры открытый, что позволяет Ларе пойти фактически куда угодно, хотя в некоторые места получится попасть только по сюжету или после получения определенных навыков. Героине предстоит не только путешествовать и добывать сокровища, но и защищаться от напастей, в чем ей пригодится несколько видов разного огнестрельного оружия, а так же лук, которым Лара будет вооружена на протяжении всей игры.
Что касается качества порта, то я пока прошел только вводную часть. Игра местами подтормаживает в некоторых кат-сценах (может быть в этот момент подгружаются текстуры), но в целом качественный порт. Тормоза возможно будут исправлены в одном из грядущих патчей.
Этот скриншот — из Linux-версии.
steamplay значит что можно стримить на стимос (== на линукс) с компа под нормальной ОС. но помимо стимплея там еще значек поршня на белом круге, это значек steamos, им заменили пингвина.
А какие тогда второго?
линуксоид из Канады, например, что, не может купить эту игру? Или ему будет отображена другая цена по той же ссылке?
Мне предлагает купить за CLP13,800; это где-то $21.
а что плять делать космонавтам?
С торрентов качать, разумеется. В космосе, говорят, можно.
Источник
Tomb raider 2013 linux
Tomb Raider
Unfortunately save files are not compatible between Windows and Mac/Linux due to some specifics of the save game format. Mac & Linux are compatible as both ports were developed by Feral
Ugh. That’s really unfortunate. I’m not sure I want to start all over again. I just don’t use Windows anymore so I stopped playing.
Why is this game so different from your other ports that can pass save games between the OSs — XCom for example.
Ugh. That’s really unfortunate. I’m not sure I want to start all over again. I just don’t use Windows anymore so I stopped playing.
Why is this game so different from your other ports that can pass save games between the OSs — XCom for example.
Ugh. That’s really unfortunate. I’m not sure I want to start all over again. I just don’t use Windows anymore so I stopped playing.
Why is this game so different from your other ports that can pass save games between the OSs — XCom for example.
Unfortunately the save game format was not portable to the Mac or Linux platforms in this case. Whenever possible we do support cross platform saves but in this case it wasn’t feasible.
Why is that though? To my knowledge, this is the same engine, same game. It should be more than possible to keep the save file format the same across all versions of the game. If I recall correctly, PC saves were zlib compressed. That should not affect anything though.
Xbox 360 (Multiplayer) save games are compatible with PC (must have endian swap BE->LE). At the very least, the Multiplayer saves should still be supported since they’re less sophisticated.
You guys should have added Zachary Levi Multiplayer character as an exclusive to promote the Linux/Mac ports. He’s still left in the files, fortunately.
Источник
Версия Shadow of the Tomb Raider для Ubuntu превосходит Windows 10 DX11 API
Один разработчик игр недавно запустил игру Shadow of the Tomb Raider на Ubuntu с помощью API Vulkan, а другой пользователь YouTube провел сравнительный анализ с версией этой игры для Windows 10 DX11.
Пользователь YouTube Penguin Recordings сравнил некоторые результаты тестов производительности для платформ ОС Ubuntu и Windows 10, и результаты впечатляют. Feral Interactive — компания, специализирующаяся на выпуске игр для ОС Windows на Mac и Linux. Они заставили игру Shadow of the Tomb Raider работать в Ubuntu через Vulkan API.
Feral Interactive использовала Vulkan API для активной трансляции вызовов DX11 и / или DX12, чтобы облегчить их работу в Linux, поскольку Linux не может поддерживать какой-либо тип DirectX API, поскольку он является эксклюзивным для Microsoft.
Из-за процесса перевода производительность иногда может быть ниже, чем у встроенного DirectX.
Для тестирования Penguin Recordings использовал процессор AMD Ryzen 9 3950X в паре с графическим процессором Nvidia GeForce RTX 3090 в системе с 32 ГБ оперативной памяти для выполнения своих тестов.
И, как видно из результатов, версия игры Shadow of the Tomb Raider от Feral для Linux работала так же хорошо, как на платформе Windows 10 в режиме DX12. Разница в частоте кадров настолько мала, что вы даже не заметите ее, если у вас не будет включен счетчик FPS во время игры.
Различия, которые мы наблюдаем, составляют от одного до двух кадров в секунду.
Что касается результатов DX11, производительность немного отличается. API Windows 10 DX11 опережает реализацию Linux по частоте кадров в сценах, где не так много NPC.
Но в областях, полных NPC, платформа Linux может опережать до 40 кадров в секунду по сравнению с режимом Windows 10 DX11. Результаты здесь немного отличаются, но это также может быть проблема с драйвером Nvidia и / или ошибка в самой игре.
Как видно из видео, размещенного выше, загрузка RTX 3090 внезапно падает до 60%, когда производительность падает, тогда как платформа Linux, с другой стороны, поддерживает 100% загрузку.
В целом, версия Shadow of the Tomb Raider от Feral работает неплохо. В режиме DX12 производительность более чем приемлемая, а DX11 также работает лучше, чем собственный режим DX11 в Windows.
Linux-совместимую версию игры от Feral Interactive можно приобрести в их интернет-магазине.
Источник
Tomb raider 2013 linux
This thread is now locked, please see the link below for future patch note changes to this game:
If you have any issues, please contact support@feralinteractive.com
If you’re having any problems or have suggestions for Tomb Raider on macOS and Linux, please contact our support directly at http://support.feralinteractive.com or email us at support@feralinteractive.com.
Please include as much information as possible about your problem and the hardware and software you are using to play the title. If you can access the pre-game launcher, following the instructions to generate a support report will help us provide assistance as it provides information about your installation and general system details like driver versions and GPU type.
1.2 — July 18th 2019 — macOS
- Uses the Metal graphics API instead of OpenGL.
- Updates the game from 32-bit to 64-bit.
PRE 10.14 USERS: Players using a version of macOS before 10.14 can access a compatible version of the game via the Beta tab in the game’s properties window. Select the ‘mac_1.0_32bit_only’ branch for a version that is compatible with 10.9.1 up to 10.13.6.
1.1 — April 27th 2016
- Linux initial release.
1.0 — January 30th 2014
- macOS initial release.
If anyone is having issues as a result of updating the game please see below.
The latest update for the game increased the OS requirement to 10.14. If you do not intend to update to the latest version of macOS, please install the previous version as follows:
— Launch Steam.
— Right click the game in your Steam Library.
— In the dropdown that appears, select Properties.
— In the new window that appears, select the Betas tab.
— In the Betas tab, click the dropdown and select ‘mac_1.0_32bit_only’
— The game will update.
— Launch the game once update is complete.
Is it just me or is there a bug in the part where I have to save Alex in the Shipwreck, and I can’t kill the big guy there. I tried everything. Even when I had to hit him with my axe he just pushes me.
You need to try and bring him down using your guns and then go in for the finisher when he is down, please see the YouTube link below that should help with this:
About 5 mins and 30 seconds in is where you should need to start watching. If you have any issues then please contact support@feralinteractive.com.
I´m planning to buy an external GPU (eGPU) for my Mac. Is this new version of Tomb Raider 2013 already compatible? (Feral website currently states only Rise of the Tomb Raider is . ) Thank you!
The game’s 64-bit Metal update was mainly to accommodate the transition to macOS Catalina, which will not support 32-bit apps. The game was tested during development by the QA team using some eGPUs, but not to the extent that we can stamp «officially supported» on the game. That said, we would not expect any major issues in the game.
We hope you continue to enjoy the game!
It runs so good on my Vega 20 MacBook Pro and I’m sure that’s thanks to the Metal update! Thanks guys. Though I am getting this weird camera glitch, I’ve emailed support already.
But I got another itty bitty issue, when using a PS4 controller, the on screen controls are Xbox so when it says X it means Square and Y it means Triangle, and so on. I was wondering if you could release an update with like a toggle or something for that? I keep failing the QTEs where it says to press Y because I keep wanting to hit Square because that’s where Y is on Nintendo controllers which is the ABXY layout I’m used to. 😛
Don’t need an auto detect or anything for the controller, just needs a toggle in the preferences menu that opens when launching the game possibly?
PS, excited for you guys to release Shadow of the Tomb Raider on Mac!
I´m planning to buy an external GPU (eGPU) for my Mac. Is this new version of Tomb Raider 2013 already compatible? (Feral website currently states only Rise of the Tomb Raider is . ) Thank you!
The game’s 64-bit Metal update was mainly to accommodate the transition to macOS Catalina, which will not support 32-bit apps. The game was tested during development by the QA team using some eGPUs, but not to the extent that we can stamp «officially supported» on the game. That said, we would not expect any major issues in the game.
We hope you continue to enjoy the game!
It runs so good on my Vega 20 MacBook Pro and I’m sure that’s thanks to the Metal update! Thanks guys. Though I am getting this weird camera glitch, I’ve emailed support already.
But I got another itty bitty issue, when using a PS4 controller, the on screen controls are Xbox so when it says X it means Square and Y it means Triangle, and so on. I was wondering if you could release an update with like a toggle or something for that? I keep failing the QTEs where it says to press Y because I keep wanting to hit Square because that’s where Y is on Nintendo controllers which is the ABXY layout I’m used to. 😛
Don’t need an auto detect or anything for the controller, just needs a toggle in the preferences menu that opens when launching the game possibly?
PS, excited for you guys to release Shadow of the Tomb Raider on Mac!
The on-screen gamepad button prompts are due to the Windows version of the game using the Xbox 360 controller as the default controller. If possible in our Mac versions we will add custom prompts for specific controllers, such as the PS4 controller, but it is not always possible to do so.
I’m sorry I cannot offer more encouraging news but we hope this helps explain the situaiton and you are still able to enjoy the game.
Источник