Wallpaper engine linux ubuntu

# Wallpaper Engine on Linux or Mac OS

Wallpaper Engine is currently available for Windows and Android and there are no immediate plans to support other platforms at this time.

We definitely understand that users may want us to support other operating systems that they personally prefer, but it is really not a simple task to make Wallpaper Engine available on every possible platform. The core of Wallpaper Engine is a completely custom written software solution and the amount of work involved to fully port it to other platforms is enormous.

Some users might wonder how some games and applications have been seemingly easily ported to Mac and Linux by their developers: The answer to that is that these titles are based on widely used video game engines like Unity or Unreal Engine which do not require the individual developers to do anything significant to add support for more platforms. However, none of this applies when it comes to a custom application like Wallpaper Engine — since it’s an application which interacts closely with the operating system, it really needs to be tailored to each specific operating system to make it work properly. In the case of Linux, it goes even further and must be made to work with every popular display manager which differ significantly between distributions.

The situation is simply that it’s not economically viable for us to add support for Linux or Mac OS at this time. If you take a look at the Steam hardware survey

, you can see that less than 1% of Steam users use Linux. And again, this is split up even further into different distributions of Linux, mostly Ubuntu which comes in at a mere 0.25% of users.

As explained above, the time needed to port Wallpaper Engine to another operating system is immense and it will also increase the costs of on-going maintenance work significantly, while the possible user group benefiting of the large amount of time we would spend on this is comparatively very tiny. We should focus our time and energy on updates and platforms that benefit the most people, like the 96% of Steam users who use Windows.

Yet we are always keeping a close eye on the official Steam statistics and if the situation on Steam changes we are definitely open to look into figuring out how we could support more platforms in the future if it becomes viable.

# Why we created a free Android app before supporting Linux or Mac OS

A lot of our existing users use Android devices, far more than who use Linux or Mac OS devices. This is why supporting Android was the only rational next step when it comes to adding support for more platforms. By creating a free Android app as a new feature, we think we created a large improvement for the a vast number of our users.

Part of the work that went into the Android port can also be reused for Linux and OSX at a later point in time, slightly reducing the big hurdles we face supporting those operating systems. While creating the Android companion app was already a huge task for us, it was still significantly more achievable than a Linux or OSX port, where the full browsing and editing experience needs to be supported as well.

# What about support for iPhones and iPads?

Apple’s mobile operating system iOS currently does not support real dynamic live wallpapers like Android does. The possibilities for live wallpapers on iOS are very limiting since iOS does not allow for true live wallpapers. There is some limited support for very basic short animated wallpapers in the form of Live Photos but the format is very restrictive and the vast majority of Wallpaper Engine wallpapers aren’t really compatible with it in a way that we deem acceptable.

Читайте также:  Как вернуть версию windows old

Источник

Живые обои в Linux системах

Добрый день всем, кто оказался на данном сайте. Живые обои появились в операционных системах давно, не обошли они и Linux. Об одном таком приложении под названием Komorebi и пойдет речь в данной статье. При помощи данного приложения вы сможете устанавливать в вашей системе живые обои. Для установки данного приложения достаточного скачать DEB файл, который подойдет для всех Debian подобных систем. Так же вы можете скачать архив с открытым кодом и собрать данное приложения вручную. Для Arch ориентированных можно установить данное приложение из репозиториев. И так, давайте сначала разберемся с Deb подобными системами. Для скачивания достаточно нажать на эту ссылку, после чего у вас начнется загрузка DEB пакета. Так же вы можете скачать данное приложение с github, перейдя по данной ссылке.

Установка Komorebi

После того как вы скачали данное приложения в DEB файле, достаточно его запустить нажав дважды мышкой по скаченному файлу. Далее нужно просто нажать на кнопку “Установить пакет”, после чего данное приложение установиться в вашу систему:

Запуск Komorebi

После удачной установки открываете меню и ищете в установленных приложениях Komorebi. Перед вами откроется меню самой утилиты, в этом меню вы можете произвести те или иные настройки:

Описывать настройки Komorebi не имеет смысла, так как они сводятся к трем пунктам. Первый пункт время, второй иконки на рабочем столе и третий включения видео. В пункте “Wallpapers” находятся сами обои. Для того что бы добавить свои обои, нам нужно запустить утилиту “Wallpapers Creater”:

Тут мы можем добавлять свои обои. Для того что бы добавить например видео в качестве обоев, нажимаем на пункте “My wallpaper is” и из выпадающего списка выбираем пункт “A video”:

Далее в пункте “Where is the video located?” нужно указать папку где лежит видео файл, который хотим использовать в качестве обоев. А в пункте “Where is thumbnail located?” выбираем миниатюру изображения которое охарактеризует наши обои:

Теперь можно задать имя для наших обоев, которое будет соответствовать тематике. После чего нужно нажать на кнопку “Next” которая находится в верхнем правом углу. Заметить ее порой бывает довольно таки не просто:

Далее задаем параметры для отображения времени и даты. Их так же можно отключить, указав в верхнем пункте “Hide date & time” как можно увидеть на скриншоте:

После чего так же нажимаете кнопку “Next” и в следующем окне нужно будет скопировать строчку, которую нужно будет вставить в терминале. Сама строчка будет начинаться со слов “sudo mv…”, ее отчетливо можно увидеть на скриншоте. Выделяем, копируем и открываем терминал. После чего вставляем в терминале и нажимаем “Enter”:

Теперь возвращаемся в Komorebi и в пункте “Wallpapers” выбираем наши обои:

Ссылка с видео в качестве обоев

Теперь давайте рассмотрим вариант ссылкой, например с того же youtube. Для добавления видео для обоев с youtube, запускаем “Wallpapers Creater” и выбираем из выпадающего списка пункт “A web page”:

Далее в графе “What is the URL” указываем адрес ссылки на видео. А в графе “Where is thumbnail located?” выбираем миниатюру. Так же, не забываем указать имя наших новых обоев рабочего стола. После чего нажимаем кнопку “Next”:

Далее все точно так же, можно оставить время и дату, а можно убрать, указав “Hide date & time” и нажимаем “Next”:

Теперь точно так же нужно скопировать команду и выполнить ее в терминале:

Теперь возвращаемся к Komorebi и выбираем созданные нами видео обои ссылкой из сети:

Стоит заметить, что указывая ссылку на видео в качестве рабочего стола, имейте ввиду то, что видео должно быть на весь экран. В противном случае вы можете столкнутся либо с плохим качеством, либо, видео будет отображаться в окошке. Лично я рекомендую все же использовать в качестве видео для обоев рабочего стола, скаченные из сети видео файлы. Скачать вы можете использую утилиту, описанную в этой статье.

А на этом сегодня все. Надеюсь данная статья будет вам полезна.
С уважением Cyber-X

Источник

# Wallpaper Engine на Linux, Mac или Mac OS

На данный момент Wallpaper Engine доступен на Windows и Android, и в ближайшее время мы не планируем портировать программу на другие платформы.

Читайте также:  Удалить историю действий windows 10

Мы полностью понимаем, что пользователи могут предпочитать и другие операционные системы, но сделать Wallpaper Engine доступным на всех возможных платформах — очень непростая задача. Ядро Wallpaper Engine писалось на основе абсолютно уникальных программных решений, поэтому объем работы, который придется проделать для создания полноценного порта на другие платформы, совершенно громадный.

У некоторых пользователей может возникнуть вопрос: как же тогда некоторые разработчики без заметных усилий портируют свои игры и приложения на Mac и Linux? Ответ заключается в том, что эти программы разработаны на базе широко используемых игровых движков вроде Unity или Unreal Engine, в случае которых от индивидуального разработчика не требуется сверхусилий для переноса продукта на другие платформы. Однако, в случае настраиваемых приложений наподобие Wallpaper Engine это работает совсем по-другому: поскольку такой функционал предполагает тесное сотрудничество с операционной системой, для корректной работы программа должна быть «заточена» под конкретную систему. В случае Linux все еще более сложно, поскольку необходимо обеспечить совместимость программы с каждым популярным оконным менеджером, которые значительно различаются между собой в зависимости от сборки.

Ситуация такова, что в настоящее время нам экономически не выгодно добавлять поддержку Linux или Mac OS. Если вы заглянете в результаты Опроса Steam об оборудовании и ПО пользователей

, вы увидите, что меньше 1% пользователей Steam используют Linux. И опять же, этот процент дробится еще сильнее, если брать во внимание различные сборки Linux. Чаще всего используется сборка Ubuntu, на которую приходятся ничтожно малые 0,25% пользователей.

Как мы уже объясняли выше, портирование Wallpaper Engine на другую операционную систему потребует колоссальных временных затрат, кроме того оно еще и значительно увеличит стоимость текущего обслуживания. В сравнении с потраченным нами временем использоваться такой порт будет сравнительно крошечной группой пользователей. Мы должны направить время и энергию на обновления и платформы, которые принесут пользу большинству людей, к примеру тем 96% пользователям Steam с Windows.

Тем не менее, мы внимательно следим за официальной статистикой Steam. Мы открыты идеям портирования, и если ситуация в Steam изменится, мы несомненно изучим этот вопрос и попытаемся найти возможность организовать порты на другие платформы, как только это станет реально.

# Почему мы создали бесплатное приложение для Android до поддержки Linux или Mac OS

Большинство наших текущих пользователей использует устройства Android, но не Linux или Mac OS. Вот почему портирование на Android было единственным рациональным шагом, когда дело дошло до расширения количества платформ. Создав бесплатное приложение для Android в качестве дополнительной функции, мы думаем, что значительно улучшили работу огромного числа наших пользователей.

Часть проделанной для портирования на Android работы позднее может быть повторно использована для Linux и OSX, что немного уменьшит серьезные препятствия, с которыми мы сталкиваемся при переносе на эти операционные системы. Хотя создание сопутствующего приложения для Android уже было сложной задачей, это все же было значительно проще, чем порт для Linux или OSX, который должен поддерживать полноценный просмотр и редактирование.

# А как насчет поддержки iPhone и iPad?

Мобильная операционная система Apple iOS пока не поддерживает динамические живые обои, в отличие от Android. Возможности живых обоев на iOS очень ограничены, поскольку iOS не позволяет создавать полноценные живые обои. Live Photos поддерживает очень простые короткие анимированные обои, но этот формат очень ограничен, и подавляющее большинство обоев Wallpaper Engine несовместимы с ним в том смысле, который мы считаем приемлемым.

Источник

Wallpaper engine linux ubuntu

This is an educational project. Although the project started as a learning exercise on the Irrlicht Engine, it has kind of turned into an OpenGL one instead due to limitations and issues with Irrlicht (most likely caused by my limited experience with graphics programming). Turns out working directly with OpenGL is not as hard as I thought. For more information on the project’s license, check LICENSE.

2. What is this project all about?

This projects aims to reproduce the background functionality of Wallpaper Engine on Linux systems. Simple as that.

3. What is Wallpaper Engine?

Wallpaper Engine is a software designed by Kristjan Skutta that provides live wallpaper functionality to Windows Systems, allowing It’s users to animate their own backgrounds and sharing their own creations. You can find more about it on their Steam page

Читайте также:  Windows bsod at startup

4. Compilation requirements

GLFW3 doesn’t support drawing to a different window just yet, so in order to properly draw to the background, there’s a custom version that is built as part of the building process of linux-wallpaperengine. You’ll need these dependencies:

  • OpenGL 2.1 support
  • CMake
  • LZ4
  • ZLIB
  • SDL
  • SDL_mixer
  • FFmpeg
  • X11 (with libxxf86vm)
  • Xrandr
  • GLFW3 (custom version already included in the repository)
  • GLM
  • GLEW
  • GLUT
  • FreeImage

In order to properly use this software you’ll need to own an actual copy of Window’s Wallpaper Engine as it contains some basic assets on which most of the backgrounds are based on. The only way to get those assets is to install the Windows version trough Steam. Luckily you don’t really need a Windows OS for that. Using the Linux client should be enough to force the download.

5.2. Extracting needed assets

Once Wallpaper Engine is downloaded open the installation folder (usually on C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\wallpaper_engine). Here you’ll see the main folders of Wallpaper Engine. The folder we’re interested in is the one named «assets».

The assets folder itself can be copied to the same folder where the binary lives.

5.3. Getting the sources

This project includes some git submodules that need to be cloned with the source code for it to compile properly. The easiest way is to recurse submodules when cloning:

git clone —recurse-submodules git@github.com:Almamu/linux-wallpaperengine.git

5.4. Compilation steps

The project is built on CMake as build engine. First we need to create the directory where the build will be stored and get into it:

Once the folder is created and we’re in it, cmake has to generate the actual Makefiles. This can be done this way

Take a closer look at the CMake output, if you miss any library CMake will report the missing libraries so you can install them either trough your package manager or manually in your system.

Finally we can compile the project to generate the actual executable

REMEMBER: The assets folder has to be at the same folder as the executable

5.5. Running a background

Currently both compressed and uncompressed backgrounds are supported.

5.5.1. Running compressed backgrounds

Compressed backgrounds are actually two separate files. One named «project.json» and another called «scene.pkg». These two files are important as one contains the background’s information and the second one contains the needed assets for it. For the program to properly detect them we’ll use the —pkg parameter, which will specify the folder where those two files are stored.

5.5.2. Running uncompressed backgrounds

Uncompressed backgrounds are just plain folders including all the resources and scene information all jumbled together. At least a project.json and a scene.json must exists for the background to even start loading. For the program to properly detect them we’ll use the —dir parameter, which will specify the folder where the background itself is stored.

5.5.3. Running as a screen’s background

Only screens configured with the XRandr extension are supported. To specify the screen names (as reported from xrandr tool) just use the —screen-root switch. You can specify multiple screens at the same time, for example:

IMPORTANT: Right now this doesn’t work if there is anything drawing to the background (like a compositor, nautilus, etc)

5.5.4. Limiting FPS

To reduce the performance hit to your system you can reduce (or increase) the FPS limit with the switch —fps , specially useful for laptops:

This was the first background to even be compatible with the software. And It’s not 100% compatible yet. Both textures and shaders are properly loaded, but there are still particles missing.

In similar fashion to the example background, this one represents the progress of the program. It leverages FBOs (targets), and multiple-effects over objects.

7. Special thanks

  • RePKG for the information on texture flags
  • RenderDoc for the so helpful OpenGL debugging tool that simplified finding issues on the new OpenGL code. Seriously this tool ROCKS

About

An attempt to make wallpaper engine wallpapers compatible with Linux

Источник

Оцените статью