Windows are there in your classroom

ГДЗ Английский язык 4 класс (часть 2) Афанасьева. UNIT 5. Step 1. Номер №2

Составь вопросы, расположив слова в нужном порядке, и ответь на них.
Образец:
how many/there/are/books/in the bookcase/?/( 73 )
− How many books are there in the bookcase?
− Seventy−three.

1 ) there/are/how many/desks/in the classroom/?/( 21 )
2 ) how many/there/pens/are/on the desk/?/( 31 )
3 ) how many/are/trees/in the school garden/there/?/ ( 52 )
4 ) in your town/how many/there/schools/are/?/( 27 )
5 ) there/are/classrooms/how many/in your school/?/ ( 49 )

Решение

Перевод задания
Составь вопросы, расположив слова в нужном порядке, и ответь на них.
Образец:
сколько / there / are / книг / в книжном шкафу /? / ( 73 )
− Сколько книг в книжном шкафу?
− Семьдесят три.

1 ) there / are / сколько / парт / в классе /? / ( 21 )
2 ) сколько / there / ручек / are / на столе /? / ( 31 )
3 ) сколько / are / деревьев / в школьном саду / there /? / ( 52 )
4 ) в вашем городе / сколько / there / школ / are /? / ( 27 )
5 ) there / are / классные комнаты / сколько / в вашей школе /? / ( 49 )

ОТВЕТ
1 )
− How many desks are there in the classroom?
− Twenty−one.
2 )
− How many pens are there on the desk?
− Thirty−one.
3 )
− How many trees are there in the school garden?
− Fifty−two.
4 )
− How many schools are there in your town?
− Twenty−seven.
5 )
− How many classrooms are there in your school?
− Forty−nine.

Перевод ответа
1 )
− Сколько парт в классе?
− Двадцать одна.
2 )
− Сколько ручек на столе?
− Тридцать одна.
3 )
− Сколько деревьев в школьном саду?
− Пятьдесят два.
4 )
− Сколько школ в вашем городе?
− Двадцать семь.
5 )
− Сколько классных комнат в вашей школе?
− Сорок девять.

IV. ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ

A. Vocabulary (Text and Exercises)

article [ʹɑ:tɪkl n статья; Are you going to read this article?

break [breɪk] n перерыв, перемена (в школе); We are going to have a break now.

but [bʌt, bət] cnj но, a; Tom isn’t at home but his brother is.

ceiling [ʹsi:lɪŋ] n потолок

chair [tʃɛə] n стул

chalk [tʃɔ:k] n мел; a stick of chalk кусочек мела; Peter is writing on the blackboard with a stick of chalk.

cigarette [͵sɪɡəʹret] n сигарета

duster [ʹdʌstə] n тряпка

Great Britain [ʹɡreɪt ʹbrɪtn] Великобритания

imitate [ʹɪmɪteɪt] v имитировать, подражать, копировать

intonation [͵ɪntəʹneɪʃn] n интонация; Please imitate the intonation.

light green [ʹlaɪt gri:n] а светло-зленый; The classroom walls are light green.

listen to [ʹlɪsn tə] v слушать кого- л.; We are listening to the teacher.

look through [ʹluk ʹθru:] v просматривать; Nick is looking through the magazine.

the other [ʹʌðə] а второй, другой (из двух); I have two brothers, one is a schoolboy and the other is a student.

our [auə] pron наш, наша, наше, наши; This is our classroom.

smoke [smouk] v курить; Peter is smoking a sigarette now.

sound [saund] n звук: Imitate these sounds, please.

speaker [ʹspi:kə] n зд. диктор

tape [teɪp] n магнитофонная лента (пленка), магнитофонная запись; Are they listening to the new tape?

taperecorder [ʹteɪprɪ͵kɔ:də] n магнитофон; Is this John’s tape-recorder?

the United States of America [ði: ju:ʹnaɪtɪd ʹsteɪts əv əʹmerɪkə] Соединенные штаты Америки; The USA [ðə ʹju: ʹes ʹeɪ] США

wall newspaper стенгазета

window [ʹwɪndou] n окно; There are two windows in our classroom.

B. Basic Sentences

a) There is a ↘textbook on the desk.

There are some ↘textbooks on the desk.

b) There is ʹno ↘textbook on the desk.

There ʹisn’t a ↘textbook on the desk.

There are ʹno ↘textbooks on the desk.

There ʹaren’t any ↘textbooks on the desk.

c) ʹIs there a ↗textbook on the desk? ʹYes, there ↘is. ʹNo, there ↘isn’t.
ʹAre there any ↗textbooks on the desk? ʹYes, there ↘are. ʹNo, there ↘aren’t.

C. Exercises

Exercise 1. Прочитайте следующие предложения. Переведите их на русский язык.

a) 1. There’s an English magazine on her desk. 2. There’s a bed in his bedroom. 3. There’s some butter on the table. 4. There’s a TV set in their sitting-room. 5. There’s some bacon on his plate. 6. There are some red and green apples on the plate. 7. There are four desks and eight chairs in our classroom. 8. There is a map and two pictures on the walls. 9. There are four newspapers and a magazine on his desk.

b) 10. There is no TV set in their sitting-room. 11. There is no coffee at home. There isn’t any coffee at home. 12. There isn’t a fork on the table. 13. There are no children in the sitting-room. 14. There aren’t any cups on the table. 15. There aren’t any chairs in their classroom.

c) 16. «Is there a blackboard in their classroom?» «Yes, there is.» 17. «Is there any butter at home?» «No, there isn’t.» 18. «Are there any notebooks on the desks?» «Yes, there are.» 19. «Are there any students in the classroom?» «No, there aren’t.»

Exercise 2. Переделайте следующие предложения по данному образцу.

There is a pencil on his desk. (some)

There are some pencils on his desk.

1. There is an English textbook on the teacher’s desk. (some) 2. There is a pencil on his desk. (three) 3. There is а girl in the classroom. (ten) 4. There is a bedroom in their flat.(two) 5. There is a magazine on her desk. (some)

Exercise 3. Переделайте следующие утвердительные предложения в общевопросительные и отрицательные. Произнесите их, обращая внимание на мелодику и ударение. Переведите их.

1. There is a blackboard in our classroom. 2. There is a map on the wall. 3. There is a desk in his room. 4. There are some pictures on the walls. 5. There are two windows in our classroom. 6. There are four sounds in the word. 7. There are three bedrooms in their flat.

Exercise 4. Ответьте на вопросы. Употребите в ответах числительные, стоящие в скобках.

How many English magazines are there on her desk? (4) There are four magazines on her desk.

1. How many schoolchildren are there in the classroom? (12) 2. How many sounds are there in the word «woman»? (5) 3. How many bedrooms are there in your fiat? (3) 4. How many bookshelves are there in his bedroom? (8) 5. How many forks and knives are there on the table? (6) 6. How many sisters have you? (2) 7. How many brothers has John? (4) 8. How many friends has Peter? (10) 9. How many English books has he? (18) 10. How many red pencils have you? (2)

Exercise 5. Задайте друг другу вопросы, начинающиеся с how many, и ответьте на них.

Exercise 6. Ответьте на вопросы по данному образцу.

Which of the students is reading the text? (John)

John is. (John’s reading the text.)

1. Which of the boys is watching TV? (Nick) 2. Which of the girls is going to the theatre? (Ann) 3. Which of the students are reading the dialogues? (Peter and Nick) 4. Which of your sisters is coming to see you tonight? (Mary) 5. Which of your daughters is going to be a teacher? (Jane) 6. Which of your sons is going to be a journalist? (Michael) 7. Which of the newspapers are you going to read? («The Morning Star»[13])

Exercise 7. Задайте друг другу вопросы, начинающиеся с which of, и ответьте на них

Exercise 8. Замените выделенные слова словами, данными в скобках. Воспроизведите диалоги. Составьте диалоги по данному образцу.

1. A: ʹWho’s ʹwatching T↘V now?

(A: listening to the tape, playing chess with Nick, having dinner;

B: Michael, John, Bill)

2. A: ʹWhat’s there on the ʹteacher’s ↘desk)

(B: a tape, a tape-recorder)

D. Text

Our ʹclassroom is ʹnot ↘large. There is ʹone ʹbig↘window in it. The ʹwalls are ʹlight ↗green and the ʹceiling is ↘white. There are ʹno ↘pictures on the walls but there is a ʹblackboard and ʹtwo ↗maps. ʹOne is a ʹmap of ʹGreat ↗Britain and the ʹother is a ʹmap of the Uʹnited ʹStates of A↘merica. There is a ʹstick of ↗chalk and a ↘duster on the blackboard. There are ʹseven ↗desks and ʹtwelve ↘chairs in the classroom. There is a ↘tape-recorder on the teacher’s desk.

There are ʹten ↗students and a ↘teacher in the classroom. We are ʹhaving an ʹEnglish ↘class. We are ʹlistening to the ↗tape and reʹpeating ↗sentences after the ↘speaker. We are imitating the ʹsounds and the into↘nation.

↝Now ≀ we are ʹhaving a ↘break. ʹPeter is ʹsmoking a ciga↘rette. ʹMichael is ʹreading the ↘wall newspaper. There are some ʹinteresting ↘articles in it. ʹI am ʹlooking through «The ʹMorning ↘Star».

Читайте также:  Не удалось активировать windows серверы недоступны

Exercise l. Прочитайте текст и переведите его.

Exercise 2. Выберите правильный ответ. (Проверьте по тексту)

1. On the walls there are no

a) maps, b) pictures.

a) of France [frɑ:ns], b) of Great Britain.

3. We are listening to

a) the teacher, b) the tape.

4. We are imitating

a) the sounds, b) the sounds and the intonation.

5. Now we are having

a) a French class, b) a break.

6. Michael is reading

a) the new text, b) the wall newspaper.

7. I’m looking through

a) the new English book, b) «The Morning Star».

Exercise 3. Ответьте на вопросы по тексту.

1. Is the classroom large? 2. How many windows are there in the classroom? 3. What colour are the walls? 4. What colour is the ceiling? 5. Are there any pictures on the walls? 6. How many maps are there on the walls? 7. What is there on the blackboard? 8. How many desks (chairs) are there in the classroom? 9. What is there on the teacher’s desk? 10. How many students are there in the classroom? 11. Are they having an English or a French lesson? 12. What are they listening to? 13. What are they doing? 14. What is Peter doing? 15. What is Michael reading? 16. What is John looking through?

Exercise 4. Задайте друг другу вопросы по тексту и ответьте на них.

Exercise 5. Перескажите текст.

Exercise 6. Составьте рассказ о своей аудитории и занятиях, используя активные слова урока.

E. Vocabulary (Dialogues)

translate [trænsʹleɪt] v переводить (что-л.); Shall I translate the new text? Мне перевести новый текст? to translate smth. from .

into [ʹɪntə] переводить что-л. с одного языка на другой; Peter is translating the new text from English into Russian now.

Russian [ʹrʌʃn] n русский язык

take down [ʹteɪk ʹdaun] v записывать; Take down these sentences.

homework [ʹhoumwə:k] n домашнее задание; Take down your homework, please.

learn [lə:n] v учить изучать (что- л.); Ben is going to learn French.

word [wə:d] n слово; Learn the new words, please.

do [du:] v делать, выполнять; to do one’s work (homework, exercises); Do exercise 3 on page 15.

street [stri:t] n улица; in the street на улице

bus [bʌs] n автобус

Hurry up! [ʹhʌrɪ ↗ʌp] Скорее! (Поторопитесь!)

busstop [ʹbʌsstɔp] n остановка автобуса; Where’s the busstop?

nearby [ʹnɪəbaɪ] adv поблизости, рядом

corner [ʹkɔ:nə:] n угол

round [raund] prep разг. около (указывает на нахождение по соседству, рядом, в окрестностях); round the corner за углом; There is a busstop round the corner.

What day is it today? Какой сегодня день недели?

week [wi:k] n неделя

What time is it? Который час?

watch [wɔtʃ] n часы (наручные, карманные); She has a very nice watch. У нее очень красивые часы; What time is it by your watch? Который час по вашим часам?

fast [fɑ:st] а быстрый скорый; Му watch is fast. Мои часы спешат.

slow [slou] а медленный; Му watch is slow. Мои часы отстают.

Days of the week

Monday [ʹmʌndɪ] понедельник

Tuesday [ʹtju:zdɪ] вторник

Wednesday [ʹwenzdɪ] среда

Thursday [ʹθə:zdɪ] четверг

Friday [ʹfraɪdɪ] пятница

Saturday [ʹsætədɪ] суббота

Sunday [ʹsʌndɪ] воскресенье

F. Dialogues

In the Classroom

Teacher: ʹPeter and ↘John, read the ↘dialogues, ↗please. . ↘That’ll ↗do.

Student: Shall we trans↗late the dialogues?

Teacher: ↘Yes, ↗please.

Teacher: ʹPlease, reʹpeat these ʹwords ↘after me: «↗ban, ↗can, ↗tank, ↘thank.»

Student: «↗Ban, ↗can, ↗tank, ↘thank.» ʹIs it all ↗right now?

T: ↘Yes. ʹTake ʹdown your ↘homework. ʹLearn the ʹnew ↗words and ʹread the ↘dialogues. ↘Do ʹexercises ↗1 and ↘2. The ʹlesson is ↘over. ʹGood ↗bye.

Students: ʹGood ↗bye.

In the Street

John: Good ↘evening. How ↘are you?

Peter: Good ↘evening. ↘Fine, ↘thank ↗you. And ʹhow are ↗you?

John: ʹVery ↘well, ↘thank you. And, ʹwhat about your ↗wife?

Peter: She’s ʹfine ↘too. ↘Oh, ↘there’s your ↗bus (1) . ʹHurry ↗up. Bue-↗bye.

A: Ex↘cuse ↗me. ʹIs there a ↗busstop nearby?

B: ↘Yes. It’s ʹround the ↘corner.

А: ʹWhat ↘day is it today?

A: What time is it by your watch?

B: I’m afraid, my watch is fast. It’s twenty-five minutes to twelve.

A: Nick, and what time is it by your watch?

N: My watch is slow. It’s twenty minutes past eleven.

Note

(1) Oh, there’s your bus. Вот ваш автобус.

Exercise 1. Прочитайте диалоги и переведите их.

Exercise 2. Прочитайте диалоги. Замените выделенные слова словами, стоящими в скобках и воспроизведите диалоги.

1. Т: John, read the text, please.

J: Shall I translate the text?

(T: Exercise 7, the dialogue; J: the exercise, the dialogue)

2. T: Take down your homework. Do exercises 3 and 4.

S: Excuse me. Repeat the homework, please.

(T: 8 and 10, 13 and 16, 18 and 19)

3. A: How are you?

В: Fine, thank you.

(В: Very well, thank you. I’m well, thank you.)

4. A: What day is it today?

(В: Tuesday, Thursday, Wednesday)

Exercise 3. Воспроизведите диалоги.

Exercise 4. Какие реплики вы бы употребили, если бы были собеседником в следующих диалогах? Воспроизведите получившиеся диалоги.

1. Teacher: Good morning.

Teacher: Open your books at page 19. John and Peter, read the dialogues, please.

Teacher: Yes, translate them, please.

2. Teacher: John, read the text, please,

Teacher: Yes, please. . That’ll do. Please repeat the words «this, these, that, bathe».

Teacher: Yes, it’s all right now.

3. Teacher: Close your books. The lesson is over.

Teacher: Take down your homework. Learn the new words. Read text 6 and do exercises 1 and 2. Goodbye.

4. A: Good morning. How are you?

5. A: How’s your wife?

6. A: Oh, there’s your bus. Hurry up. Bye.

7. A: What time is it by your watch?

8. A: It’s a cold day today, isn’t it?

9. A: I’m going to see my sister tonight.

10. A: What day is it today?

11. A: Is there a busstop nearby?

Exercise 5. Ответами на какие вопросы или указания являются следующие реплики?

В: Shall I translate the text?

В: Very well, thank you.

B: It’s Wednesday.

B: Yes, it’s round the corner.

B: I’m going to the theatre on Friday.

B: I’m afraid my watch is slow, it’s ten to one.

Exercise 6. Переведите реплики одного из собеседников на английский язык и реплики другого — на русский. Воспроизведите получившиеся диалоги.

1. Teacher: Good morning.

Студенты: Доброе утро.

Teacher: John and Tom, read the dialogues, please.

Джон: Нам читать второй и третий диалоги?

Teacher: Yes, please.

Том: Нужно ли перевести диалоги?

Teacher: Yes, please.

2. Teacher: Take down your homework. Learn the new words and do Exercises 3 and 5.

Студент: Закончился ли урок?

Teacher: Yes. Goodbye. Have a nice weekend.

Студент: Желаю вам того же. До свидания.

3. Тот: Good evening. How are you?

Петр: Добрый вечер. Я хорошо себя чувствую. А как вы себя чувствуете?

Тот: Fine, thank you. And what about your mother?

Петр: Она тоже хорошо себя чувствует. Вот и ваш автобус. Скорее. До свидания.

Тот: Bye. Hope to see you soon.

4. A: Excuse me. Is there a busstop nearby?

5. A: What day is it today?

A: When are you going to see the Browns?

6. A: Когда вы собираетесь пойти в театр?

7. A: What are you doing?

B: Я читаю новый текст.

Exercise 7. Составьте речевые ситуации.

1. На занятии преподаватель просит Петра и Николая прочитать новые диалоги. Петр спрашивает, нужно ли перевести диалоги. Преподаватель отвечает утвердительно.

2. Вы встретили знакомого на автобусной остановке. Спросите, как он себя чувствует, как себя чувствует его жена (дочь). Подъезжает его автобус, и вы говорите ему об этом.

3. Спросите своего друга, какой сегодня день недели.

4. На улице прохожий спрашивает вас, есть ли поблизости автобусная остановка. Вы отвечаете, что остановка за углом.

5. Заканчивается занятие, преподаватель прощается с вами и желает вам хорошо провести выходные дни. Вы тоже желаете преподавателю хорошо отдохнуть.

Exercise 8. Придумайте речевые ситуации и составьте диалоги.

V. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ

Exercise 1. Выучите правила чтения буквосочетаний, введенных в уроке.

Exercise 2. Прочитайте фонетические упражнения. Отработайте их.

Exercise 3. Протранскрибируйте следующие слова и произнесите их.

ʹoffice, ʹelder, floor, dicʹtate, ʹpaper, canʹteen, roast beef, stay, ʹlatest, know ʹGerman, meet, ice, cream, talks, ʹproblem, prime, reʹturn, France, arʹriving ʹlearning, reʹport, ʹparty, ʹcentral, Spain, trade, May

Читайте также:  Осуществить работу со справочной системой windows

Exercise 4. а) Произнесите следующие слова согласно тонораммам. Поставьте ударение и интонацию в словах.

Bill

Peter

ceiling

Friday

thank you

good evening

happy

bye-bye

b) Дайте тонограммы следующих слов согласно предложенной интонации.

↗tape-recorder ↘ nearby
↘Russian ↗Wednesday
↝homework ex↘cuse ↗me

Exercise 5. Выберите из приведенных ниже предложений один специальный, один общий и два альтернативных вопроса и дайте их интонационную разметку. Произнесите их.

1. Our classroom is large. 2. Is it a map of Great Britain? 3.What is his daughter doing now? 4. Who is playing chess now? 5. Is Tom or is Nick taking down the homework? 6. Are you going to be a teacher of mathematics? 7. Is it Wednesday or Thursday today? 8. When are you going to see them? 9. Is there a busstop nearby? 10. How many sounds are there in the word «street»? 11. Is the busstop round the corner? 12. John isn’t at school but Bill is.

Exercise 6. Поставьте вопросы к выделенным членам предложения.

1. The busstop is round the corner (1) 2. It is Tuesday today. (1) 3. There are three maps on the classroom walls. (1) 4. Peter is fond of French. (1) 5. The Browns are going to have guests tomorrow. (2)

Exercise 7. Вставьте артикли или some, any, no.

1. There is . big window in our classroom . ceiling is white and . walls are light blue. There are . desks and chairs in it. On . walls there are two maps. One is . map of Great Britain and . other is . map of . United States of America. 2. Is there . tape-recorder on your teacher’s desk? 3. There are four students and . teacher in . classroom. They are listening to . tape. . students are repeating . sentences after . speaker. 4. There are . interesting articles in our wall newspaper. 5. Shall we translate . dialogues? 6. I have two sisters but I have . brother. My brother is at school. 7. Peter is looking through «. Morning Star». 8. «Is there . busstop nearby?» «Yes, it’s round . corner.»

Exercise 8. Заполните пропуски предлогами или наречиями.

1. Take . your homework, please. Do Exercises 3 and 5 . pages 10 and 11. 2. There are four desks and seven chairs . the classroom. 3. John is looking . «The Times». 4. The students are repeating sentences . the speaker. 5. . the walls there are some pictures and two maps. 6. Is this a map . Great Britain? 7. «Is there a busstop nearby?» «Yes, it’s . the corner.» 8. «There’s your bus. Hurry . Bye.» 9. Please, translate the dialogues . English . Russian.

Exercise 9. Переведите на английский язык и перескажите тексты.

1. Наша аудитория — большая комната. В ней два окна. На стенах висят картины, доска и карта Великобритании. В аудитории четыре стола и девять стульев.

У нас занятие по английскому языку. Петр и Николай читают диалоги и переводят их на русский язык.

Сейчас мы записываем домашнее задание.

2. В комнате Петра кровать, письменный стол и стул. На стенах висят книжные полки и две карты. Одна — карта Великобритании, а другая — карта Соединенных Штатов Америки.

Сейчас Петр слушает магнитофонную запись и повторяет предложения за диктором. Петр очень любит английский язык. Он собирается стать преподавателем английского языка.

3. Моя сестра — врач. У нее небольшая семья: муж, дочь и сын. Ее муж — журналист. Сын — студент МГУ, дочь учится в школе.

Сейчас они дома. Они в гостиной. Муж просматривает английский журнал, дочь и сын играют в шахматы, сестра смотрит телепередачу.

4. У нас сейчас перемена. Петр и Николай курят. Михаил читает стенгазету. В ней есть несколько интересных статей. Я просматриваю новый учебник английского языка.

5. Прослушайте магнитофонную запись. Теперь повторяйте предложения за диктором. Подражайте звукам и интонации.

Exercise 10. Переведите следующие диалоги.

1. — Джон, читайте новый текст.

— Нужно ли мне переводить его?

2. — Петр и Михаил, читайте диалоги.

— Нужно ли нам переводить их?

3. — Запишите, пожалуйста, домашнее задание. Прочитайте диалоги 2 и 4 на страницах 17 и 19. Выучите новые слова и напишите их.

— Простите, повторите, пожалуйста, домашнее задание.

4. — Какой сегодня день недели?

5. — Повторите за мной следующие слова: there, throw, thrill, Thursday.

— Простите, повторите, пожалуйста, слова.

6. — Что делает Джон?

— Он читает стенную газету.

— Есть ли в ней интересные статьи?

— Да, есть несколько интересных статей.

7. — Есть ли здесь поблизости автобусная остановка?

8. — Урок окончен. До свидания.

— До свидания. Желаем вам хорошо провести выходные дни.

— До свидания. Я вам тоже желаю хорошо провести выходные дни.

— Доброе утро, Анна. Как ты себя чувствуешь?

— Спасибо, хорошо. А как ты себя чувствуешь?

— Хорошо. Ты собираешься завтра в театр?

— Нет. Я очень занята.

BASIC COURSE

ЗАДАНИЯ К УПРАЖНЕНИЯМ ОСНОВНОГО КУРСА

Act as interpreter [ɪnʹtə:prɪtə]. Выступите в роли переводчика.

Answer these questions. Ответьте на эти вопросы.

Ask questions to which the italicized [ɪʹtælɪsaɪzd] words are the answers. Задайте вопросы, ответами на которые будут выделенные слова.

Ask your colleagues [ʹkɔli:ɡz] these questions and sum up the answers. Задайте вопросы своим коллегам и суммируйте их ответы.

Choose [ʧu:z] the proper [ʹprɔpə] adverb [ʹædvə:b] or the adverbial [ædʹvə:bɪəl] phrase [freɪz]. Выберите нужное наречие или обстоятельственный оборот.

Complete [kəmʹpli:t] the sentences. Закончите эти предложения.

Fill in the blanks with missing remarks [rɪʹmɑ:ks]. Заполните пропуски недостающими репликами.

Fill in the missing active [ʹæktɪv] words. Вставьте пропущенные активные слова.

Find in the text (in the dialogues) English equivalents [ɪʹkwɪvələnts] for these words and word combinations [͵kɔmbɪʹneɪʃnz]. Найдите в тексте (в диалогах) английские эквиваленты следующих слов и словосочетаний.

Form . from these nouns [naunz], verbs, etc. Образуйте . от следующих существительных, глаголов и т. д.

Give a summary [ʹsʌmərɪ] of the text. Перескажите текст. (Передайте содержание текста.)

Give a summary of the text and discuss [dɪsʹkʌs] it. Перескажите текст и обсудите его.

Insert [ɪnʹsə:t] articles where necessary [ʹnesəsərɪ]. Вставьте артикли, где необходимо.

Insert prepositions [͵prepəʹzɪʃnz] or adverbs. Вставьте предлоги или наречия.

Join these sentences using. Соедините следующие предложения, употребив.

Learn these speech patterns [ʹpætnz]. Выучите следующие разговорные образцы.

Look up the words you do not know in the dictionary. Найдите в словаре слова, значения которых вы не знаете.

Make the necessary substitutions [͵sʌbstɪʹtju:ʃnz] and reproduce [͵rɪprəʹdju:s] the dialogues. Произведите соответствующие подстановки и воспроизведите диалоги.

Make up eight (ten, etc.) sentences using. Составьте десять (восемь и т. д.) предложений, используя.

Make up sentences using the table and translate them. Составьте предложения, используя таблицу, и переведите их.

Make up ten (twelve) questions based [beɪst] on the text and answer them. Составьте десять (двенадцать) вопросов к тексту и ответьте на них.

Make up situations [͵sɪʧuʹeɪʃnz]. Составьте ситуации.

Make up stories [ʹstɔ:rɪz] on these topics [ʹtɔpɪks]. Составьте рассказы на следующие темы.

Open the brackets [ʹbrækɪts] and put [put] the verbs in the proper tenses. Откройте скобки и поставьте глаголы в соответствующее время.

Pay attention [əʹtenʃn] to. Обратите внимание на .

Point out the suffixes [ʹsʌfɪksɪz]. Укажите суффиксы.

Put these sentences into. Поставьте следующие предложения в.

Quote [kwout] the sentences in which these words and word combinations are used in the text (in the dialogues). Найдите и произнесите предложения, в которых используются в тексте (в диалогах) следующие слова и словосочетания.

Read and translate these sentences. Прочитайте и переведите следующие предложения.

Replace [rɪʹpleɪz]. with. Замените (что-л.) (чем-л.)

Respond [rɪʹspɔnd] to these statements [ʹsteɪtmənts]. Ответьте на следующие утверждения.

Substitute the words given in brackets for the italicized words. Замените выделенные слова словами, данными в скобках.

Think of the questions and statements to which the following [ʹfɔlouɪŋ] sentences are the answers (responses) [rɪʹspɔnsɪz]. Ответами на какие вопросы (утверждения) являются следующие предложения?

Transform [trænsʹfɔ:m] these sentences according [əʹkɔ:dɪŋ] to the model [ʹmɔdl]. Измените следующие предложения по данному образцу.

Translate into English. Переведите на английский язык.

Use active words and word combinations. Употребите активные слова и словосочетания.

Use the words given [ʹgɪvn] below [bɪʹlou]. Употребите слова, приведенные ниже.

LESSON SEVEN

I. NEW GRAMMAR STRUCTURES

1. Objective Case of Personal Pronouns*

(Объектный падеж личных местоимений)

Nominative** Case (Именительный падеж) Objective Case (Объектный падеж)
I me меня, мне
you you вас, вам
he him его, ему
she her ее, ей
it it его, ему (ее, ей)
we us нас, нам
you you вас, вам
they them их, им
Читайте также:  Windows server 2016 настройка nat dhcp

Личные местоимения в объектном падеже употребляются в функции предложного и беспредложного дополнения.

Give her this book, please. Дайте ей эту книгу, пожалуйста.

Look at them, please. Посмотрите на них, пожалуйста.

ПРИМЕЧАНИЯ: 1. Если it (объектный падеж) выступает в предложении в функции прямого дополнения, то оно предшествует косвенному дополнению, перед которым в этом случае ставится предлог to. Сравните:

Give те that book, please. — Give it to me, please.

Show them the picture, please. — Show it to them, please.

Show Peter the new magazines, please. — Show them to Peter, please.

Pass Ann the cup, please. — Pass it to Ann, please.

2. Вопросительное местоимение who также имеет форму whom, которая, однако, редко употребляется в современной английской разговорной речи.

Who (вместо whom) are you going to see tonight?

Кого вы собираетесь навестить сегодня вечером?

Exercise 1. Transform these sentences according to the model.

Show Ann your new picture, please.

Show it to Ann, please.

1. Give Mary that brown pencil, please. 2. Pass Peter the new textbook, please. 3. Give John those magazines, please. 4. Show them your new coat, please. 5. Show us Peter’s letter, please. 6. Pass Nick a cup of coffee, please.

Exercise 2. Translate into English.

1. Передайте Анне чашку чая, пожалуйста. 2. Передайте ее Анне, пожалуйста. 3. Покажите Петру тот английский журнал, пожалуйста. 4. Покажите его Петру, пожалуйста. 5. Дайте им эти журналы, пожалуйста. 6. Дайте им их, пожалуйста.

2. Indirect Object*

После глаголов to take, to give, to pass [pɑ:s] передавать, to show (to bring, to pay, to send, to tell[14] и др.) косвенное дополнение может предшествовать прямому дополнению. В этом случае предлог to перед косвенным дополнением не употребляется. Сравните:

Give the book to Nick, please. — Give Nick (him) the book, please.

Pass the fork to your sister, please. — Pass your sister (her) the fork, please.

ПРИМЕЧАНИЕ. Обратите внимание на то, что после глагола to read и to write косвенное дополнение, как правило, употребляется после прямого.

Read the letter to him (to Peter), please.

Exercise 3. Make up sentences using the verbs to give, to show, to take, to pass, to read, to write and the nouns spoon, knife, a cup of coffee, letter, plate, newspaper, magazine.

3. Tag Questions (Разъединительные вопросы)

Tag questions Ожидаемый ответ Может быть дан и следующий ответ
1. a) You are a ↘student, ↗aren’t you? Вы студент, не так ли? ʹYes, I ↘am. Да. ʹNo, I am ↘not. Нет.
b) There is an ʹEnglish ↘magazine on the desk, ↗isn’t there? На письменном столе лежит английский журнал, не так ли? ʹYes, there ↘is. Да. ʹNo, there ↘isn’t. Нет.
с) ʹPeter has a ↘large family, ↗hasn’t he? У Питера ведь большая семья? ʹYes, he ↘has. Да. ʹNo, ʹhe ↘hasn’t. Нет.
2. a) You ↘aren’t а student, ↗are you? Вы не студент, не так ли? ʹNo, I am ↘not. Да (я не студент). ʹYes, I ↘am. Но я студент. (Нет, я студент.)
b) There ↘isn’t an English magazine on the desk, ↗is there? На письменном столе ведь нет английского журнала? ʹNo, there ↘isn’t. Да (там нет английского журнала). ʹYes, there ↘is. Но там лежит английский журнал.
с) Не ↘hasn’t a large family, ↗has he? У него ведь небольшая семья? ʹNo, he ↘hasn’t. Да. (У него небольшая семья.) ʹYes, he ↘has. Но у него большая семья.

Разъединительные вопросы состоят из двух частей: утверждения (положительного или отрицательного) и краткого общего вопроса. В кратком вопросе употребляются смысловые глаголы to be, to have или вспомогательные глаголы соответствующих временных форм и личные местоимения (в именительном падеже).

Первая часть разъединительных вопросов произносится с нисходящим тоном, вторая часть — с восходящим тоном.

ʹJohn is ʹwatching T↘V, ↗isn’t he?

Джон сейчас смотрит телепередачу, не так ли?

Обычно разъединительные вопросы задаются, когда говорящий уверен в точности своего заявления и ждет подтверждения (утвердительного, если первая часть вопроса утвердительная, и отрицательного, если первая часть вопроса отрицательная).

ПРИМЕЧАНИЕ. Обратите внимание на несовпадение английского и русского ответов на вопрос, требующий подтверждения отрицательного заявления.

«Не ↘isn’t a teacher, ↗is he?» «No, heisn’t«.

Он не преподаватель, не так ли? — Да (он не преподаватель).

В случае отрицания отрицательного заявления в русском языке обычно дается полный ответ.

«Не ↘hasn’t an English textbook, ↗has he?» «Yes, he ↘has.»

У него нетанглийского учебника, не так ли? —

Но у него есть английский учебник.(Нет, у него есть английский учебник).

Exercise 4. Read these tag questions and answer them.

1. Peter is going to the theatre tonight, isn’t he? 2. John has some friends at college, hasn’t he? 3. Your friend’s family is large, isn’t it? 4. Your brother is well now, isn’t he? 5. There are ten pupils in the classroom, aren’t there? 6. His brother isn’t a journalist, is he? 7. John’s wife isn’t a French teacher, is she? 8. You haven’t any French books, have you? 9. There aren’t any pictures on the walls, are there?

Exercise 5. Substitute the words given in brackets for the italicized words. Reproduce the dialogues.

1.A: Peter is absent today, isn’t he?

(A: late, happy; B: Their bus is very slow. His mother is well now.)

2. A: His wife isn’t a teacher, is she?

B: No, she isn’t. She is a student.

(A: worker, student, doctor; В: engineer, doctor, worker)

3. A: You haven’t a red pencil, have you?

(A: any cigarettes, a watch, any chalk)

4. A: You are going to the theatre tomorrow, aren’t you?

(A: the Zoo, school, college)

5. A: Mary’s going to play tennis, isn’t she?

6. A: They have no children, have they?

B: No, they haven’t.

(A: French books, car, flat in Moscow)

Exercise 6. Translate into English.

1. В вашей гостиной два окна, не так ли? — Да. 2. Квартира Петра не очень большая, не так ли? — Да. 3. Анна ведь дочь вашей сестры? — Нет, она дочь моего брата. 4. Его дочь — врач, не так ли? — Да. 5. Они ведь собираются пойти в театр в пятницу? — Да. 6. У вас ведь нет тонких тетрадей, не так ли? — Да, у меня нет. 7. У Петра трехкомнатная квартира — не так ли? — Нет, у него двухкомнатная квартира.

4. Negative Form of Imperative Mood*

(Отрицательная форма повелительного наклонения)

Please do ʹnot close the ↘window. He закрывайте окно, пожалуйста.

Please ʹdon’t open your ↘books. He открывайте книги, пожалуйста.

Please ʹdon’t give him ʹthis ↘magazine. He давайте ему этот журнал, пожалуйста.

Отрицательная форма повелительного наклонения образуется при помощи глагола do [du:] и отрицательной частицы not. В разговорной речи обычно употребляется сокращенная форма don’t [dount].

ПРИМЕЧАНИЕ. Формы повелительного наклонения (как утвердительная, так и отрицательная) обычно используются как приказания: родителями в отношении детей; учителями в отношении учеников и т. п. Причем рекомендуется добавлять слово please.

Exercise 7. Change these sentences according to the model.

Close the door, please.

Don’t close the door, please.

1. Open the window, please. 2. Please take those newspapers off the table. 3. Read John’s letter, please. 4. Go into the sitting-room, please. 5. Give this magazine to Bill, please. 6. Pass it to her, please. 7. Show them the new textbook, please. 8. Play chess with Ben, please. 9. Go to the blackboard, please.

Tenses (Времена глагола)

Английский глагол, в отличие от русского глагола, который имеет 3 грамматические формы времени: настоящее (я читаю), прошедшее (я читал), будущее (я буду читать), имеет довольно сложную систему времен.

У английского глагола имеется 4 группы времен: (Simple, Continuous, Perfect, Perfect Continuous), каждая из которых в действительном залоге имеет по 3 временных формы (Present [ʹpreznt] — настоящее, Past [pɑ:st] — прошедшее и Future [ʹfju:ʧə] — будущее), т. е. в действительном залоге 12 временных форм. В страдательном залоге имеется только 8 временных форм в трех группах времен (Simple — 3, Continuous — 2, Perfect — 3). Даже поверхностное знакомство с системой времен английского глагола показывает, что временные формы образуются с помощью вспомогательных глаголов to be, to do, to have, will, shall. Поэтому необходимо очень хорошо знать все личные формы глаголов to be, to have и to do.

Ниже приводится таблица, показывающая соответствие временных форм действительного залога английского и русского глаголов.

Оцените статью